| |
| |
| |
Alice Frey
Alice Frey werd op 25 juni 1895 te Antwerpen geboren. Haar vader maakte muziekinstrumenten en hield een winkel, waarin de kleine Alice vele dagen sleet. Maar de ouders gingen uit elkaar en er kwamen moeilijke dagen. Alice ging naar de beroepsschool om lerares te worden. Haar grootvader langs moeders kant was optieker en had een filiale te Oostende, waar de kinderen Frey hun vakanties doorbrachten. Ze waren er in 1914 toen de oorlog uitbrak en bleven er anderhalf jaar. Dit werd een beslissende periode voor Alice Frey. Ze leerde James Ensor kennen, voor wie ze een verering opvatte, die ze haar leven lang bewaarde. Ensor bezorgde haar verf, leerde haar tekenen en had veel interesse voor de 19-jarige Frey. Terug in Antwerpen, wilde Alice Frey slechts één zaak: de Akademie volgen. Dat mocht, indien ze haar studies in snit terzelfder tijd voortzette. Met de hakken over de sloot haalde ze haar diploma en met veel moeite heeft ze gedurende enkele jaren lessen in snit gegeven. Het was een opluchting toen ze de lessen opgaf om zich uitsluitend aan de kunst te wijden. In 1921 huwde ze Georges Marlier, de gekende kunstcritikus. In 1931 verhuisden ze naar Brussel, waar ze bleven wonen tot na Marliers dood. Thans woont Alice Frey sinds enkele jaren te Oostende.
Er is werk van Alice Frey in de musea van Brussel (2), Antwerpen (2), Luik (1), Doornik (1), Elsene (1) en Gent (1). Tijdens haar loopbaan behaalde ze verschillende onderscheidingen: in 1937 de zilveren medaille in de internationale tentoonstelling ‘Arts et Techniques’ te Parijs; in 1939 tweede vermelding in de internationale Stefano Ussi wedstrijd; eveneens in 1939 de Prijs J. de Coene (Orientations), in 1949 tweede prijs van de stad Spa (Salon van schilders van de Ardennen).
| |
Parallel aan het ekspressionisme!
De karrière van Alice Frey is een kurieus avontuur. Toen ze begon te schilderen, was de kunstwereld in ons land in grote beroering. Het Vlaams ekspressionisme was in volle strijd. Namen als die van Permeke, Gust De Smet en Frits Van den Berghe (...) werden verguisd door de menigte, opgehemeld door enkele stoutmoedige jongeren, waaronder alvast de vrienden van Alice Frey. In dat klimaat deed ze haar eerste schreden in de geheimnisvolle schilderkunst. Bovendien trad ze in de echt met Georges Marlier, toen een van de voorvechters van het ekspressionisme.
Ondanks al deze faktoren wist ze op een wonderlijke wijze aan de invloed van deze machtige stroming te weerstaan. Amper in een paar doeken uit de twintiger jaren zijn sporen te vinden van die zo imponerende strekking, namelijk in een mooi schilderij ‘In de boot’, waarin echter de uitwendige tekens van het ekspressionisme reeds verdrongen worden door een sterk persoonlijk aksent. Dit aksent resumeert zich in één woord: charme. Het is een strikt persoonlijke noot. Te vergeefs heeft men Ensor en Tijtgat erbij gehaald, terwille van sommige affiniteiten, maar men kan zeker van geen pikturale invloed gewagen.
Roger Avermaete.
| |
Een afzonderlijke figuur
...In de hedendaagse Belgische kunst is Alice Frey een afzonderlijke figuur, met een eigen aksent en die zich daardoor een eigen plaats en een onvergetelijke betekenis verwierf.
Jan Greshoff.
| |
Een eigen sfeer
...Weinigen zijn er in dit land, die zo sensitief als Alice Frey het wezen van de jonge, moderne vrouw der grote steden weten te vertolken in een sfeer van melancholie en verfijning, van aarzelend levensverlangen en zachte zwoelte.
Urbain Van de Voorde.
...Alice Frey n'est ni de ce monde ni de ce temps. Avec ses personnages, elle plane par-dessus les misères et les bassesses de notre ère, ne consentant à se poser très vite, prête à repartir, que pour saluer le mimosa, la fillette, la poupée, la ballerine ou l'indécise entre trois tentations...
Stéphane Rey.
| |
| |
Alice Frey: Familiegeluk, 1936.
...Des thèmes qui, chez d'autres, seraient plein d'afféterie, de maniérisme, de nonchalance, revètent sous son pinceau un air de fantaisie heureuse.
L.L. Sosset.
| |
Poezie
...Il y a mieux dans l'art d'Alice Frey: de la poésie. Ses oeuvres sont des poèmes rêvés en marge de quelques thèmes de la vie. Possédant une originalité foncière, elle peint selon sa nature, sans vouloir forcer son destin.
Roger Avermaete.
Alice Frey: De zigeuners, 1948.
| |
Haar eigen weg gaan
...Alice Frey représente un bonheur de peintre, d'accorder sa peinture à ses rêves, de recréer un monde qui l'exprime totalement, sans concession. Et c'est une chose que l'on ne relèvera peut-être pas: il y a dans l'imperméabilité aux modes, dans la volonté de ne point céder aux tendances pour suivre le cours profond de ses propres exigences artistiques, un courage qui, lui aussi, est digne d'admiration.
Spécial.
| |
| |
Alice Frey: Fête travesti, 1950.
Illustratie uit het boek: Roger Avermaete: Alice Frey. Uitg. Arcade, Brussel.
| |
| |
Alice Frey: Stilleven, 1940.
| |
Magisch realisme
...In haar werken, waarin de mens steeds een overwegende rol speelt - of het nu een portret, een dansfeest, een liefdetuin, een landschap of een marine betreft - worden wij deelachtig in een soort van magisch realisme, een wereld vol lokvogels en kwelduivels die ons uitnodigen het schone avontuur van het hart te beleven.
Frank Edebau.
| |
Typisch vrouwelijk
...Sprookje en romance doorkruisen voortdurend de taferelen van deze schilderes, en zij aksentueert het klimaat van haar doeken nog door een typisch vrouwelijk kleurpalet te voeren, zich daarbij niet bekommerend om de vormen van een soliede aanwezigheid op het doek te geven. Stellig blijft de ontroering de sterkste inspiratieve kracht van deze kunstenares, maar haar vorming, talent en inzicht in de schilderkunst van onze eeuw, zorgen er voor dat haar kreatieve eksistentie het beeld van onze schilderkunst op waardevolle wijze vervolledigt.
Remi De Cnodder.
| |
Een hoogtepunt in de Belgische schilderkunst
...Schilderkundig plaatsen wij Alice Frey bijzonder hoog en het zou ons helemaal niet verwonderen, indien haar oeuvre met de tijd zou erkend worden als een van de hoogtepunten van de schilderkunst, die in België werd voortgebracht in de tweede helft van de 20e eeuw. Omdat Alice Frey vóór alles een artiste is die met zuiver pikturale middelen een wereld heeft geschapen met een eigen karakter, een eigen sfeer, een eigen gevoelswaarde. In een verblijdend dekor dat in hoofdzaak bestaat uit gevoelige pasteltinten, bewegen haar geliefkoosde figuren als in een droomwereld, een paradijs.
Van Muylder.
|
|