Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 20
(1971)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 161]
| |
[pagina 162]
| |
Opgetrokken in het landschap, op het grondgebied van Borgloon, het rustige stadje, dat destijds de hoofdplaats was van het graafschap Loon, heeft dit kasteel, dat in de huidige tijd werd gerestaureerd, zijn middeleeuwse slottoren bewaard. Benevens mooie meubelen in Luikse stijl, kan men er een prachtige verzameling porselein van verschillende herkomst bewonderen. Het landelijk karakter van dit herengoed is een van zijn voornaamste charmes. Er leidt een brede baan naar toe, door een bos van oude eiken en zwarte beuken, bomen die in deze streek van boomgaarden, evenals in het nabije vruchtbare land van Haspengouw, eerder zeldzaam zijn. Opgetrokken in roze baksteen met streeksteen versierd, weerspiegelt dit kasteel uit de XVIe-XVIIe eeuw, zijn architektuur van Maaslandse Renaissancestijl in mooie waterpartijen. Gewelfde kelderingen en een massieve toren zijn de getuigenissen uit vroegere tijden. Inderdaad, Borgloon was destijds de hoofdstad van het graafschap Loon (ongeveer de huidige provincie Limburg) en zijn heren hielden een feodaal hof in een indrukwekkende burcht, om een kunstmatig aangelegde heuvel gebouwd, een burcht die jammer genoeg geheel verdwenen is. Na achtereenvolgens het bezit van de families Hulsberg en Voordt te zijn geweest, behoorde het domein van Rullingen in de XVIIIe eeuw toe aan de baronnen van Zeegraede. In 1910 kwam het in het bezit van de familie Pangaert d'Opdorp die het deed restaureren door de architect Langenrock, specialist in restauraties van die tijd en die o.m. het stadhuis van Borgloon restaureerde, een elegant bouwwerk uit de XVIIe eeuw. De huidige kasteelheren hebben in een gedeelte van het park een aantrekkelijke Franse tuin laten aanleggen. Meubilair en verzamelingen: Op de benedenverdieping komt men van de vestibule achtereenvolgens in drie salons en de eetkamer. De torenkamer weerhoudt de aandacht door haar muurschilderingen uit de XVIIe eeuw die zeegevechten voorstellen en de deuren die in de XVIIIe eeuw op eigenaardige wijze met pluimkwasten werden beschilderd door de dochters van baron van Zeegraede. Luikse meubelen in Lodewijk XIV-Lodewijk XV- en Lodewijk XVI-stijl, evenals verscheidene familieportretten, versieren de staatsiekamers. Ridder Pangaert d'Opdorp, die een verlicht verzamelaar was, hield vooral van porselein. Men treft te Rullingen dan ook enkele zeldzame Chinese stukken porselein aan. Op de met veel smaak gedekte tafe in de eetkamer kan men - benevens zilverwerk en een mooie schaal met opengewerkte randen in Doorniks porselein - een tafelservie bewonderen in oud Brussels porselein en gemerkt met het familiewapen.
(Bron: Kommissariaat-generaal voor Toerisme) |
|