Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 19
(1970)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 406]
| |
Hoe stelt men een wedstrijdreglement opEr worden in ons land veel wedstrijden op grafisch gebied gehouden. Wat ons daarbij steeds opvalt is de ongehoorde ondeskundigheid bij het opstellen daarvan. Daardoor worden veel kapitale punten in het duister gelaten, wat dan weer achterdocht kweekt, discussies achteraf uitlokt en het hele wedstrijdprincipe onsympatiek maakt. Te dien einde hebben wij getracht zo veel mogelijk punten bij elkaar te brengen, zodat iemand die een dergelijk reglement wil opstellen voor een bepaalde wedstrijd, hieraan een grote hulp zal hebben bij het kiezen van de voor de deelnemers nuttige informatie, zonder dewelke het voor een vakman onmogelijk wordt mee te dingen. Het spreekt vanzelf dat dit type-reglement samengaat met de minimum-honoraria en de werkvoorwaarden die door het V.V.G. werden opgesteld. Informatie daarover kan bij ons secretariaat aangevraagd worden.
Type reglement wedstrijd Opdrachtgever: vereniging, firma, instantie, Naam, adres, telefoon. Deelnemers: Ouderdomsbepaling indien nodig. De wedstrijd is provinciaal, nationaal, internationaal, voor beroepslui of vrij. De vroeger bekroonden mogen wel of niet meedingen. Aard van het gevraagde: bv. affiche, merk enz. Er moet worden gepreciseerd, indien er meerdere doeleinden zijn, waarvoor het ontwerp zal worden gebruikt (wat dan achteraf de bijkomende vergoedingen bepaalt). Uitvoering: Er kan een ontwerp op volle of op gereduceerde grootte gevraagd worden. Het moet reproductieklaar zijn, inbegrepen de werktekeningen (eventueel later te leveren bv. wat betreft de kleurselectie). Formaat: Het oorspronkelijke formaat moet aangegeven worden maar eveneens de eventuele voorziene vergroting of reductie daar dit beslissend is voor de conceptie van de uitvoering. Uitvoeringstechniek: geschilderd, getekend, fotografisch, gecombineerd. Drukprocédé en mogelijkheden: hoogdruk, vlakdruk, diepdruk, sérigrafie, fotografische verwerking. Aantal kleuren: aantal drukgangen, vlakke kleuren (met overdruk), vierkleurendruk, bijkomstige toegelaten kleuren. Verplichte beeldelementen of begrippen: vaste motieven, speciale strekking. Tekst: de volledige tekst moet worden aangegeven met rangschikking volgens de belangrijkheid. Opgeven of de tekst binnen of buiten het eigenlijke beeld mag worden geplaatst, wat van belang is bij een ontwerp met uitwisselbaarheid van verschillende talen. Documentatie: de nodige technische en andere documentatie meesturen of aanschrijfadres opgeven waar het te bekomen is. Aantal ontwerpen: beperkt of onbeperkt. Oplage: voor de werken die regelmatig zullen herdrukt worden moet de eerste oplage gespecifieerd worden. Herdruk: iedere herdruk brengt een supplementaire vergoeding met zich mee naar gelang de aard en de rentabiliteit van het ontwerp. Datum en adres voor inlevering: bij afgifte ter plaatse wordt een ontvangstbewijs uitgereikt, bij opsturen geldt de poststempel als controledatum. Presentatie: moet op karton getekend of bevestigd zijn en vlak ingeleverd. Mag opgerold ingestuurd worden. Supervisie tijdens de uitvoeringswerkzaamheden: gewenst, niet gewenst, of verplichtend. Identificatie: ieder ontwerp moet op de rugzijde voorzien zijn van een kenteken, een spreuk of een nummer van vijf cijfers. Dit moet worden aangebracht op een bijgevoegde gesloten briefomslag waarin naam, adres en zelfde kenmerk van de ontwerper aangegeven zijn. Wijzigingen aan het ontwerp: wanneer vooraf uitdrukkelijk de mogelijkheid wordt voorzien van wijzigingen aan het ontwerp, zal dit alleen door de ontwerper geschieden of door iemand door hem aangesteld. Dit zal bijvoeglijke honorering voor gevolg hebben. Gratis exemplaren: de ontwerper van het uitgevoerde werk zal minstens tien exemplaren daarvan ontvangen. Afhaling of terugsturen: adres en laatste datum waarop de werken kunnen afgehaald worden, of de werken zullen terugbezorgd worden mogelijks in de originele verpakking. Recht op tentoonstelling: er kunnen een of meerdere tentoonstellingen van de ingestuurde werken gehouden worden. Beschadiging der werken tijdens hun bewaring komt dan op rekening van de initiatiefnemers. Jury: de jury zal bestaan uit: (b.v. 1 of 2) deskundigen (drukkergraficus) plus bijgevoegden met of zonder stemrecht. Bekendmaking van de namen der juryleden. De jury zal de omslagen van de niet-bekroonde ontwerpen niet openen. Beoordeling: a/ het beantwoorden aan de doelstellingen b/ de estetische waarde c/ de vakkundige kwaliteiten in verband met de uitvoeringsmogelijkheden. Datum van de zitting van de jury. Datum waarop de uitslag zal bekend gemaakt worden en op welke wijze. Prijzen: De eerste prijs moet minstens de minimumprijs evenaren van de honoraria uitgegeven door de beroepsvereniging V.V.G. Bij een geselecteerde wedstrijd zullen de deelnemers een forfaitaire vergoeding ontvangen. Gebruik: het gebruik van hetzelfde ontwerp is bepaald op uiterlijk 5 jaar, dit om te voorkomen dat een gedemodeerd ontwerp schade berokkent aan de ontwerper. Auteursrecht: het ontwerp blijft zowel geestelijk als materieel eigendom van de ontwerper en zal, wanneer de ontwerper dit verlangt, in goede orde terugbezorgd worden. Elk gebruik van het ontwerp voor een ander dan het aangegeven doel, zal het onderwerp uitmaken van een supplementaire vergoeding (zie honorariatabel). Indien het een merk betreft zal een bijkomend bedrag aan de auteur uitgekeerd worden wanneer hij het copyright overdraagt aan de inrichters, incluis alle rechten met betrekking tot deponeren. Verhaal: door het deelnemen aan de prijsvraag, aanvaarden de deelnemers alle artikelen van het reglement. De beslissing van de jury is bindend. | |
Nieuwe affichewedstrijdHet aktiecomité voor de Internationale Triënnales van de Arbeidsen Nijverheidsfilm verleent zijn medewerking aan een wedstrijd | |
[pagina 407]
| |
voor affiches. Reglement en folders zijn te verkrijgen bij het Secretariaat van de Intern. Triënnales, Lamorinièrestraat 236, 2000 Antwerpen. Inleveringsdatum: 8 februari 1971. Eén klein addertje onder het gras: de wedstrijd is niet naamloos... Prijzen: 20.000 fr., 10.000 fr., 5.000 fr. | |
Speelgoedstad zoekt fabrikantIn de afgelopen maanden kon de liefhebber van mooi speelgoed aan zijn trekken komen in 2 boeiende tentoonstellingen: ‘Driehonderd jaar speelgoed’ in de Galerij 44 te Brussel, en ‘Verantwoord speelgoed en oud speelgoed’ in het centrum voor kunstambachten te Gent. Deze laatste was de boeiendste omdat zij naast het verleden ook het heden stelde, met een kritische kijk op het hedendaagse speelgoed voor alle leeftijdsgroepen. Bij nader toezien blijkt het meeste speelgoed afkomstig te zijn uit het buitenland: Finland, Duitsland, Engeland, Nederland enz. en stelt een Belgisch fabrikant dan nog iets ten toon, dan blijkt het ingevoerd te zijn. Daarom stel ik mij ernstig de vraag, bestaat er een Belgische speelgoedindustrie die dergelijk verantwoord speelgoed fabriceert? Je zit als vormgeefster wel erg verveeld met die vraag. Schrijf naar een adressenbureau (het kost je 280, - F), en je krijgt prompt een 100-tal adressen van Belgische speelgoedfabrikanten. Schrijf die mensen dan een briefje, er zal zich geen levende ziel de moeite getroosten te antwoorden. Waar blijven dan die fabrikanten die België zo rijk is? Hebben al onze fabrikanten dan dovemansoren? Je kunt je lang vertederen bij het zien van al die spulletjes uit grootmoeders tijd, die ouwe dromerige poppetjes, die puffende stoommachientjes, hobbelpaardjes, serviesjes, dieren en treintjes, je zou het allemaal in deze tijd willen verplaatsen, maar helaas we leven in een tijd van minder romantiek, en we moeten het nu maarstellen met heelwat soorten speelgoed die bij duizenden op de markt gegooid worden. Daarom heb ik mij laten verleiden tot het ontwerpen van een konstruktiespel toen het Design Centre in oktober '69 een oproep deed aan alle ontwerpers deel te nemen aan de aktie ‘Belgische Imago Produkten’, later B 70: 300 produkten als ‘beeldweergave van België’ genoemd, die tot doel had nieuwe voorwerpen of produkten te creëren die als typisch Belgisch kunnen bestempeld worden. Mijn spel heb ik een beetje de sfeer van Brugge willen meegeven, met typische Brugse huisjes, torens, kerken, stadsmuren, molens enz., maar in feite kan het eender welke oude stad in België of Europa voorstellen. Oorspronkelijk was de opzet van de kreatie een nieuw Belgisch souvenir te ontwerpen. Het project kan als dusdanig beschouwd worden, en het zou bv. een uitstekend relatiegeschenk zijn voor een stad als Brugge om haar buitenlandse gasten op te verrassen. In feite reikt het echter heel wat verder! Ieder kind zou er een intens genoegen aan beleven, een dergelijke leuke stad te bezitten om bv. met allerlei kleine autootjes door de stad te toeren. Ook als didaktisch materiaal in de kleuter- of peutertuinen kan dit spel grote diensten bewijzen om onze kleuters diets te maken hoe zo'n stad er binnen en buiten uitziet. Meteen begrijpt u de veelzijdigheid en de onmiskenbare waarde. De fabrikatie zou zowel in hout als in plastiek kunnen gebeuren, alhoewel ik de voorkeur zou geven aan hout. Het kan in zijn geheel verkocht worden, of wellicht in kleinere sets, met de mogelijkheid sets bij te kopen. Het projekt bestaat momenteel uit 93 stuks, die plaats vinden in een 8-kantige doos waarop de inhoud afgebeeld staat. Deze doos zou eventueel ook in hout kunnen vervaardigd worden. De modellen zijn zeer kleurrijk, doch vrij eenvoudig van vorm gehouden. Sommige stukken hebben een dubbel gebruik doordat zij in een andere kleur een nieuwe funktie krijgen. Het | |
[pagina 408]
| |
spel dat geselekteerd werd door het Design Center Brussel voor haar tentoonstelling B 70 werd met geestdrift door de talrijke bezoekers onthaald, maar niet één enthousiaste fabrikant kwam opdagen. Wat baat het dus verantwoord speelgoed te ontwerpen als de Belgische Speelgoedfabrikanten op dat terrein jammerlijk in gebreke blijven?
J. Behaeghel, Leeuwerikstraat, 67 S. Pieters-Brugge, tel. 050/176 53. |
|