44
Beatrice Papeians de Morchoven
Campoprijs en G.B. Art Gallery - Prijs
Kunstschilder Beatrice Papeians de Morchoven werd geboren te Kortrijk in 1943. Zij deed haar studies aan het Hoger Sint-Lucasinstituut te Gent - afdeling grafiek - en is nu lerares aan hetzelfde instituut. Zij woont ook thans te Gent. Zij is laureate van de Campoprijs 1968, en ontving ook in 1968 de G.B. Art Gallery - Prijs te Antwerpen. (Voorzitterschap van de jury werd waargenomen door M. Macken.) Beatrice Papeians de Morchoven stelde tentoon in de Galerij Ensor te Oostende (juli 1969) is permanent vertegenwoordigd in kunstgalerij Artifex te Kortrijk en exposeerde ook in 1969 in de Galerij Campo te Antwerpen en Galerij Ror Volmar te Parijs, zij nam verder deel aan het Salon des Indépendants te Parijs en aan het Salon de printemps d'Epinay.
Het werk van Beatrice Papeians de Morchoven omvat meestal pasteltekeningen, eerder uitgevoerd op kleiner formaat. De hoogte of breedte zijn dan niet groter dan een handgreep.
Werpt deze bladschikking eerder een licht op de aparte ingesteldheid van de artieste? De werken doen zeer fijngevoelig aan, zijn ook warm van kleur en uitvoering en zijn op het eerste gezicht abstract gericht, althans volgens de meesten.
Ook Beatrice Papeians de Morchoven noemt haar werk abstract gericht, hoewel
het door ons persoonlijk ‘figuratief’ werd begrepen. Eén naam werd mij omwille van de geestelijke verwantschap onmiddellijk voor de geest geroepen, namelijk: Kokoschka. Is dit omwille van de contrastrijke omlijningen van bepaalde kleurvlakken, de ritmiek van het schrankend koloriet of het aanwenden van eenzelfde zuiver oranje op turkoois groen?
Het werk biedt allerhande figuren te kijk. Er is in de meeste tekeningen een aanwezig zijn van het menselijk gelaat. Een mensenfiguur die in verschillende gedaanten in diverse werken, doch telkens in een ander koloriet en sfeer weerkeert. Ik herinner mij ridders te paard, optisch van dichtbij of veraf weergegeven. Ze zijn er. Ze zijn gesuggereerd. Ik zie détailopnamen van steekspelen. Misschien ontdekt ieder toeschouwer in het werk van Beatrice Papeians de Morchoven een andere wereld, een andere myte ook. Elke pasteltekening getuigt echter ook technisch en koloristisch van een vastberadenheid en een bezetenheid. De kleurharmonie is volmaakt en laat ons het artistiek talent van de tekenaar genotvol begrijpen. Is er bij aanvang misschien een terughoudendheid, deze wijkt weldra bij de werkelijke contactname voor een algehele belangstelling.
Beatrice Papeians de Morchoven werkt hard door, vernietigt wat haar niet bevredigt en is halsstarig op weg om een van onze bekwaamste vrouwelijke artiesten te worden.
Etienne Le Compte