Eddy Van Damme
Zou er iemand zijn in Vlaanderen, die zoveel jonge mensen met enthousiasme wist te vervullen voor de kunst, die zoveel jonge talenten wist te ontdekken en tot een persoonlijke ontplooiing te brengen, als de Brugse kunstschilder-sierkunstenaar en leraar aan de Stedelijke Academie Albert Setola? Een van de velen, die alles aan hem te danken hebben is de Bruggeling Eddy Van Damme (o 1939). Na L.M.O. bij de Xaverianen behaalde hij het diploma van bouwkundig tekenaar aan de dagschool van de Brugse Academie, welk beroep hij thans met succes beoefent in het Gentse. De schilderkunst die, naast de muziek, hem persoonlijk altijd het meest had geboeid, leerde hij eerst op zichzelf maar weldra vooral bij Albert Setola, die hem nog steeds in zijn werk volgt en adviseert. Eddy Van Damme behoorde dan ook tot de ‘Groep 17’ en later ‘De Korre’, die ontstaan waren rond Setola. Vroeger werd in dit tijdschrift uitvoerig gesproken over de activiteiten van deze jongerengroep met haar kunstavonden, haar schetstochten in het Brugse, in Zeeuws-Vlaanderen, in de Vlaamse Ardennen, met haar muzikale prestaties, waar Albert Setola, die men kent als schilder-beeldhouwer-tekenaar-letterkundige, zich een goede reputatie verwierf als jazz-pianist. Het is in deze kring dat Eddy Van Damme tot de ontdekking kwam van zijn talenten en van zijn persoonlijkheid.
Geen beloning kon hem om zijn volgehouden inspanningen meer stimuleren, dan de provinciale onderscheiding, die hem te beurt viel. Hij beeldt zich helemaal niet in reeds een groot artiest te zijn - dwaze pretentie is een plant die niet groeit in de omgeving van iemand als Albert Setola - maar hij spant zich in om eerlijk en goed werk tot stand te brengen. Dat werk is figuratief en kleeft aan de werkelijkheid, zonder er een nabootsing van te zijn; voor hem is enkel de figuratie echt boeiend en inhoudrijk en ligt de abstractie uitsluitend op het plan van het decoratieve. Wij verwachten nog veel van deze jonge man.