van de industriële ontwerper en zelfs, dat deze twee niet te splitsen zijn.
Het is de overweging waard, meen ik, in het kader der universitaire opleiding van toekomstige industriëlen, kursussen in te lassen of opleidingscentra in te richten, waar de gemeenschappelijke problemen van industrieel en ontwerper tesamen behandeld worden, de één met de problemen van de ander gekonfronteerd worden.
Dit moet m.i. leiden tot betere samenwerking, tot wederkerig begrijpen en tot grondiger inzicht in de te volgen methodes van Market research, product planning, Public relations, Sales promotion en Industrial Design. Deze meer en meer onontbeerlijke hefbomen, waarmee wij niet sterk genoeg gewapend kunnen zijn, en die wij nooit genoeg kunnen beheersen, zo wij, in de toekomst de wereldreputatie van onze Vlaamse textielindustrie willen handhaven. Deze beschouwingen moeten nu niet al te pessimistisch geïnterpreteerd worden. Want ik kan U verzekeren dat het een vooruitgang is die het aanstippen waard is, wanneer ik hier als ontwerper, zonder het verwijt van aanstellerigheid te moeten vrezen, kan spreken over gemeenschappelijke problemen van industrieel en ontwerper. Enkele jaren terug zou dit, in het beste geval, op een meewarige glimlach onthaald geworden zijn.
Het begrip Textiel-ontwerper betekent tegenwoordig voor de textielindustrie heel wat meer dan hetgeen daar vroeger door verstaan werd.
Het behoort tot de normale kondities van een goed textielbedrijf een bestendige kreatieve aktiviteit aan de dag te leggen.
De Nederlandse ontwerper Penraat zegde in een lezing over het ontwerpen terecht, dat door de beperking van de taak van de industriële ontwerper veel verloren kan gaan van de stimulerende kracht die een goede vormgevingspolitiek in de onderneming kan hebben.
Dit impliceert natuurlijk ook bestendige kosten van ontwerpen, kaarttekening, jacquardkartons, proefverven en proefweven.
Zij die in het bedrijf staan weten welke aanzienlijke bedragen daar jaarlijks aan besteed worden. En daarmee lóópt de zaak nog niet. Iedereen zou bereid zijn deze bedragen te besteden als hij daarmee zeker was van het positieve resultaat.
Maar hoe dikwijls per jaar kan men zich de luxe veroorloven te zeggen dar was mis, - we zullen herbeginnen. Het heet dus meer en meer, zoals de Amerikanen het uitdrukken: The right Product, at the right place, at the right time, at the right price.
En dat kan de voortbrenger, ook van het kleinere bedrijf alléén niet meer aan.
Tot voor enkele tientallen jaren, en sedert enkele eeuwen, was het weefsel in het merendeel zijner toepassingen hoofdzakelijk een luxeartikel waarbij de betrachting van de maker voornamelijk gericht was op het kostbare en het somptueuse, zowel van de gebruikte materie als van de tekening. In zijn huidige vorm is het weefsel een zo uitgebreid gebruiksartikel geworden, dat zo oneindig veel toepassingen heeft, in ons dagelijks leven, dat het een der belangrijkste zoniet het meest uitgebreide artikel is, in de reeks der voorwerpen, die aan massaproduktie ondergeschikt zijn.
In die zin ook heeft de maker, - en in eerste plaats dus de ontwerper van het weefsel - rekening te houden met alle mogelijke faktoren die deze massaproduktie konditioneren.
Het zou ons te ver leiden indien ik poogde deze konditionering grondig te ontleden en ik zou er waarschijnlijk ook niet in slagen, gezien de grote verscheidenheid der gevallen en zeer uitgebreide vormen, gezien het uitgestrekte terrein dus, dat het weefsel beslaat. We zullen ons beperken tot enkele aspecten die uit mijn persoonlijke ervaring zijn afgeleid.
Welke zijn de meest voorkomende faktoren, - de alledaagse zal ik maar zeggen - die de vormgeving van het weefsel komen beïnvloeden? Ze kunnen in twee kategorieën ingedeeld worden:
De positieve - de gewenste faktoren - en de negatieve - de niet gewenste.
- Van de positieve faktoren, nemen de funktionele en de estetische motivering van het ontwerpen de eerste plaats in. Deze twee zijn zeer nauw met elkaar verbonden, omdat textielontwerpen tegenwoordig de bijdrage vergt van een aantal experten uit de verschillende departementen van het bedrijf, in samenwerking met de ontwerper, die werkt als een soort architekt die de gegevens der onderscheidene gespecialiseerde diensten coördineert.
De ontwerper moet bijv. weten voor welk land zijn kreatie bestemd is. Hij moet weten welke kleurschakeringen in dit land gangbaar zijn. Hij moet weten voor welke doeleinden het artikel bestemd is, (een tapijt bv. dat bestemd is voor verkoop aan hotels, zal niet dezelfde karakteristieken hebben als één, dat bestemd is voor de kleine burgerij). Hij moet weten voor welke kwaliteit het ontwerp zal moeten dienen: of het voor een luxeartikel zal zijn of voor een konkurrentieartikel. Hij moet het budget kennen dat de grossist-afnemer wil besteden, ...en dan komen opnieuw een andere reeks faktoren opdagen: hoeveel fabrikatieonkosten komen voor dit bepaald ontwerp in aanmerking?
- hoe dikwijls moet er geverfd worden?
- hoe groot mogen de onkosten van ontwerpen en jaquardmekanieke kartons zijn?
- hoeveel mag het artikel wegen per m2?
- welke tekstuurkombinaties kunnen gebruikt worden om dit bepaald gewicht en dit bepaald produktietempo te bereiken?
- hoe kan de afnemer van de doeltreffendheid en van de