Het Design Centre te Brussel
Produkten die aan de eisen van de Industriële Vormgeving voldoen, moeten eerst en vooral getoond worden, niet alleen aan de verbruiker, ook aan de verdeler, die belang stelt in de eigen verkoopkracht van voorwerpen. Deze eigen verkoopkracht is één der logische resultaten van Industriële Vormgeving.
Aan de producent om zijn aandacht te vestigen op de mogelijkheid van een logische, sobere en vaak ekonomische oplossing van produktontwikkelingsproblemen door Industriële Vormgeving. Aan de zogenaamde grote kopers, uit de overheids- en partikuliere sektor, wier vaak verstrekkende verantwoordelijkheid een eerste geruststelling vindt in de bezorgdheid om de totale kwaliteit van het produkt, die de basis is van alle werkelijke Industriële Vormgeving. Aan de buitenlandse inkopers ten slotte, ten einde hun België te leren kennen doorheen het meest verheven aspekt van zijn industriële produktie en zodoende deze produktie op de buitenlandse markten te bevorderen. Kortom, het Design Centre heeft tot opdracht zowel de producent, als de binnen- en buitenlandse handel, èn de verbruiker bij de Industriële Vormgeving te betrekken. Om al deze redenen vroeg de aktie ter bevordering van de Industriële Vormgeving in België een georganiseerde tentoonstelling.
Gezien het uitzonderlijk belang van de uitvoer voor ons land - belang dat nog aangroeit met de stijgende uitwisseling van produkten tussen de landen - is het ook logisch, dat in het Design Centre voor België en het Groothertogdom Luxemburg het aksent gelegd werd op de bevordering van de export en dat deze aktie ingeschakeld werd in het kader van de aktiviteiten van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel.
Het Design Centre is dus: een bepaalde plaats in België, waar de merkwaardigste realisaties van de Belgisch-Luxemburgse nijverheid tentoongesteld, verklaard en voortdurend hernieuwd worden. Realisaties die beantwoorden aan het viervoudig kriterium van kwaliteit, funktionele en esthetische waarde, verantwoorde prijs. Welke zijn nu de produkten die in het Design Centre tentoongesteld worden? Verbruiksgoederen: van meubelen tot reiskoffers, van bestek tot gereedschap, van speelgoed tot televisietoestellen en kantoorinrichting, kortom de voorwerpen die ons dagelijks leven - thuis of bij het werk - konditioneren.
Uitrustings- en investeringsgoederen: machines, werktuigmachines, nauwkeurigheidsinstrumenten, enz...
Verpakkingen: welke op dezelfde wijze beoordeeld worden als gewone produkten, d.w.z. niet alleen naar hun aspekt, maar eveneens rekening houdend met hun algemene technische, funktionele en esthetische kwaliteiten.
De produkten worden geselekteerd door een permanente jury, samengesteld uit deskundigen op gebied van Industrial Design; zij worden in hun taak geholpen door kommerciële en technische adviseurs, die aangeduid worden in overeenkomst met de betrokken federaties. Hun kriteria van beoordeling zijn:
- funktionele waarde of goede aanpassing van het voorwerp aan zijn gebruik (faciliteiten voor plaatsing, onderhoud en reiniging worden nagegaan)
- esthetische waarde (vorm, kleur en grafische elementen)
- verantwoorde keuze van de gebruikte materialen
- perfektie van de uitvoering
- vindingrijkheid
- prijs in verhouding met hoger vermelde kwaliteiten
- eenheid en menselijke waarde van de oplossing.
De tentoongestelde produkten genieten van een uitzonderlijke prestige-reklame via de promotie die door en rond het Design Centre gerealiseerd wordt
- ten voordele van de buitenlandse markten, dank zij de steun van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel, die alle buitenlandse bezoekers systematisch naar het Design Centre verwijst en de Belgische diplomatieke zendingen informeert en dokumenteert, zodat deze op hun beurt de potentiële kopers zouden kunnen vertrouwd maken met het Design-Centre en de aldaar tentoongestelde produkten; - ten voordele van de binnenlandse markt door televisie, radio en pers, door rondleidingen en uitvoerige dokumentatie, die ter beschikking gesteld wordt van de dagelijkse bezoekers die steeds in aantal stijgen.
Bij ieder tentoongesteld produkt vindt men een tweetalig etiket dat, buiten de naam van producent en designer, eveneens een verklaring geeft voor de keuze van de jury. Elk produkt wordt eveneens opgenomen in een kaartsysteem en vormt het onderwerp van een ‘indexkaart’, die de bezoekers zich kunnen aanschaffen. Deze kaarten tonen enerzijds een foto van het voorwerp en vermelden anderzijds zijn verkoopprijs en bijzondere eigenschappen, naam en adres van de fabrikant, enz...
De informatrices van het Design Centre beschikken bovendien over een lijst met de voornaamste verkooppunten van alle produkten. Zij ontvangen en dokumenteren de bezoekers in vier talen.
Wie bezoekt het Design Centre?
De buitenlandse kopers, de belgische verbruikers (jonge gezinnen die zich instellen, bedrijfsleiders die hun werkplaatsen en kantoren hernieuwen, werklieden, bedienden), enz.); de verdelers (leiders en inkopers van grootwarenhuizen, van groot- en kleinhandel); de fabrikanten (op zoek naar nieuwe ideeën of grote hedendaagse esthetische tendensen); de studenten (die er stof en hulp vinden bij het opmaken van proefschriften over ekonomische, technische of kulturele onderwerpen); de designers en ontwerpers uit alle takken van kunst en nijverheid; de opleiders en verantwoordelijken van verenigingen en groeperingen met sociaal karakter, voor wie het Design Centre een kostbaar hulpmiddel voor praktische vorming van het publiek kan zijn; de aannemers en architekten (omwille van de inlich-