West-Vlaanderen. Jaargang 13
(1964)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermdPoëzieprijs Clara HamendtDeze prijs, groot 10.000 F, zal toegekend worden aan een onuitgegeven dichtbundel, waarvan het thema - in de ruimste zin - moet geïnspireerd zijn door de Schelde, de scheldestreek of het Land van Waas. Handschriften in tweevoud en onder kenspreuk, vóór 1 september a.s. zenden aan de Directie van de Stedelijke Bibliotheken, Hendrik Conscienceplein 4, Antwerpen. | |
BlankenbergeLiteraire TafelstondenDoor de leiding van het tijdschrift ‘Trefpunt’ en van de ‘Literaire Tafelstonden’ werd onlangs te Blankenberge een ‘Literaire Ontmoeting’ uitgewerkt met de ‘Sociëteit Cultureel Contact’ uit Eindhoven (Nederland). De gasten werden op het stadhuis ontvangen en brachten een geleid bezoek aan het museum. Na een inleiding door Jack Verstappen lazen de Nederlandse auteurs voor uit eigen werk, afgewisseld met aangepaste muziek. Onder de zuidnederlandse schrijvers merkten wij o.m. op Lucien Dendooven, Marcel Van de Velde, Daan Inghelram, Karel de Lille en Albe. | |
BruggeStille getuigen - 1914-1918Onder deze titel richt de Provincie West-Vlaanderen vanaf 20 juni a.s. een tentoonstelling in welke zal gewijd zijn aan het kunst- en cultureel leven aan de IJzer en in het Belgisch frontgebied gedurende de eerste wereldoorlog. De tentoonstelling zal opeenvolgend gehouden worden te Veurne (20 juni - 6 juli), Nieuwpoort (11 juli - 9 augustus), Diksmuide (14-31 augustus), Ieper (5 tot 21 september). Waarschijnlijk zal de verzameling nadien nog in andere steden getoond worden, doch op de kalender hebben vanzelfsprekend de zwaar getroffen steden uit het oude frontgebied voorrang verkregen. De eerste wereldoorlog roept nog steeds beelden op van verschrikking en menselijk leed. Het inrichtend Provinciebestuur gaat deze herinneringen niet uit de weg. Het laat zich echter niet in met de militaire geschie- | |
[pagina 220]
| |
denis, maar wenst getuigenis te laten zien van het kunst- en geestesleven dat, spijt alles, de adel van de mens in zijn streven naar schoonheid en solidariteit veruitwendigt. Daarom wordt de tentoonstelling gebouwd rond de volgende thema's: het sociaal-cultureel werk, toneel, revues, concerten, het kunstpatrimonium in de frontstreek en inzonderheid beelden van de toestand vóór 1914, van de verwoesting en van de eventuele restauratie. De tentoonstelling wil zich echter niet alleen richten tot de ooggetuigen van het grote werelddrama, de oudstrijders, zij is ook bestemd voor de jongere generaties en wil voornamelijk aan de jeugd laten zien wat hun voorgangers aan moed, aan artistiek scheppingsvermogen en aan idealisme hebben opgebracht en in welke omstandigheden zij dit hebben verwezenlijkt. Zeer veel werk is besteed aan de catalogus, bedoeld als werkinstrument voor verdere opzoekingen en studie. Met behulp van verscheidene uitgebreide inleidingen nopens de onderscheiden expositie-thema's, een breedvoerige wetenschappelijke beschrijving van alle documenten, foto's, boeken, kunstwerken, enz. uit de expositie, en talrijke reproducties werd gepoogd zijn waarde te verhogen. | |
Een seizoen in de Brugse KorrekelderMauriac's toneelstuk ‘Asmodée’, in de regie van Frans Roggen, werd voor de Korrekelder te Brugge de inzet van een suksesrijk seizoen. Reeds vroeger hebben wij het belang onderstreept van deze instelling die voor méér dan één tak van de kunst in het Brugs kultureel leven toonaangevend wordt. (‘West-Vlaanderen’ 1963: nr 68, p. 118: De Korrekelder; nr. 70, p. 273: Albert Setola). Op het gebied van toneelstudie werd dit jaar een belangrijk initiatief genomen, waarvan de vruchten pas binnen enkele tijd duidelijk zichtbaar zullen zijn: wij bedoelen de stichting van een toneelstudio, waar behoudens door specialisten, ook les gegeven wordt door eigen gediplomeerde leerkrachten als Roger Dewilde, Gerard Vermeersch en Rita Lommée. De belangstelling is meer dan bevredigend. Het realistische en qua gegeven wel eens omstreden stuk van Shelagh Delaney ‘Honigsmaak’, nam in de regie van Roger Dewilde algauw de allures aan van een hoofdvogel. Met een overigens flink verlengde reeks opvoeringen, waarbij de prestatie van Rita Lommée, Hilda Van Roose, Gerard Vermeersch, Piet Balfoort en Geert Van Maele moet vermeld worden, kon heus meer dan een elite van Westvlaamse toneelenthousiasten voor de Korrekelder gewonnen worden. Remi Van Duyn deed als regisseur zijn intrede in het keldertheater met ‘De Burgemeester’ van Gert Hofmann, in vertaling van Jan Nullens. Met Irène Fensie, Roger De- |
|