aan zij als professor van de grafische afdeling verbonden was, de beide figuren ten toon. Een belangrijke gebeurtenis! want al die tijd had ze er in de grootste afzondering en stilte aan gearbeid en alleen geduld dat Karl, haar echtgenoot, en haar zoon Hans er een blik op wierpen. Nu zette ze de deuren wijd open, zodat iedereen haar werk kon komen zien. Het genoot de algehele waardering en goedkeuring, hetgeen haar, na de vele lastige weken, rustig en gelukkig stemde. Ze voorzag dat in de maand juni het werk definitief zou kunnen beëindigd worden en dat ze het dan, tijdens de daaropvolgende herfst, naar Peter zou kunnen brengen. Het gebeurde met een jaartje vertraging! Op 2 juni 1932 exposeerde ze de twee uiteindelijke granietfiguren in de Nationale Galerij te Berlijn en op 23 juli daaropvolgend belandden ze op het Roggeveld, waar ze, in aanwezigheid van Käthe en Karl, aan de ingang van het kerkhof, bij het graf van Peter werden opgesteid. In haar dagboek heeft Käthe Kollwitz overvloedig over dit dodengedenkteken uitgeweid en er nauwkeurig haar gevoelens en verzuchtingen in neergeschreven. Op meerdere plaatsen smeekte ze om kracht ten einde haar werk tot een goed einde te kunnen brengen: ‘...ich brauche Kraft. Ich bitte, dass ich die Arbeit machen kann. Vor allem die Arbeit für Peter, aber auch all das andere noch. Wenn, ich das gemacht haben werde, will ich so gern sterben, aber erst muss ich das noch machen’. (8.7.16) - ‘Gott gebe, dass ich gesund bleibe, bis das alles für Peter und die andern gemacht ist’. (juli 1917).
Bovendien twijfelde ze, als vijftig- en later nog meer als zestigjarige, aan haar eigen kunnen: ‘Ich kann es nicht mehr. Ich bin zu erstört, zerweint, geschwächt. Es geht mir wie dem Dichter bei Thomas Mann: er kann nur dichten; zugleich das Gedichtete leben, dazu langen seine Kräfte nicht...’ (22.8.16) - ‘...aber wieder wie bei der Arbeit empfind ich: ich nicht. Ich bin nicht weit genug dazu’. (22.8.16) - Soms ging het haar een dag werkelijk goed, doch dan sidderde ze bij de bedenking ‘dass eines Tages alles wieder vorüber ist’. (28.10.19) - ‘Dazu kommt, dass zeit einiger Zeit mich der Gedanke verfolgt: Sechzig Jahre - was werd ich da noch gross machen!’ (21.12.26).
En toch bleef ze bezield met een vaste wil, hoe ze zich ook van de moeilijkheid van haar taak bewust was: ‘Aufgeben kann ich es nicht’. (aug. 1917) - ‘Mitunter meine ich, ich könnte Wichtigeres in der Zeit machen. Aber Wichtigeres als diese Arbeit gibt es doch nicht für mich...’ (9.9.17) - ‘Wenn die Menschen es jetzt nicht sehen können, so werden sie es später wieder sehen’. (25.6.19) - ‘Ich glaube sie so wichtig, dass ich mir nicht denken kann, dass ich sie nicht schaffe...’ (22.10.26).
Wanneer ze in 1919 haar werk vernietigde, geloofde ze nog nooit dat het voor goed verloren was, zoals ze er ook van overtuigd was, dat ook Duitsland het ergste zou te boven komen: ‘Mir fiel Deutschland ein, wie ich Peters Gesicht oben küsste und Abschied von der Arbeit nahm. Deutschlands Sache war ja seine Sache, und Deutschlands Sache ist jetzt verloren, wie meine Arbeit verloren ist. Nein, wirklich nicht verloren. Wenn ich es erleben darf, dass Peters Arbeit fertig und gut, an schöner Stelle seiner gedenkt und der Freunde, dann ist Deutschland vielleicht auch aus dem Schwersten heraus’. (25.6.19).
Peters zaak! Zaak die ze als waanzinnig beschouwde, omdat zoveel miljoenen jonge mensen, die er vroom en vrolijk voor optrokken, er hun leven hadden voor op te offeren. ‘Ist es treulos gegen dich - Peter -, dass ich nur noch den Wahnsinn jetzt sehen kann im Kriege?’ (11.10.16).
Tijdens de hele duur van de oorlog heeft ze niet alleen getreurd om zijn jong sterven, doch zich meteen voortdurend bekommerd en verontrust om het lot van haar andere zoon, dat hetzelfde worden kon als Peters: ‘...Wo sind meine Kinder? was bleibt eigentlich der Mutter? ein Junge rechts und einer links, mein rechter Sohn und mein linker, wie sie sich nannten. Einer tot und einer so fern, und ich kann ihm nicht helfen, kann ihm nicht von mir abgeben. Das ist alles verändert für immer. Verändert, und ich bin ärmer geworden. Mein ganzes Mutterleben liegt eigentlich schon hinter mir. Ich habe oft eine fürchterliche Sehnsucht danach zurück - Kinder - meine Jungen zu haben, einer rechts und einer links, mit ihnen zu tanzen wie früher, wenn der Frühling kam und Peter mit Blumen kam und wir einen Frühlingstanz machten’. (17.1.16).
In deze gesteltenis van ongerustheid en herinnering, van liefde en verdriet, van spijt en afkeer, van twijfel en drang, heeft ‘Het treurende ouderpaar’ zijn lange en moeizame geschiedenis doorworsteld. Dr. Anni Piorreek beschrijft het als een ‘besondere Einheit von gelebten Leben und künstlerischem Werk, von der sich auch der heutige Mensch am tiefsten neigt’. Een eenheid, waarvan in de geschiedenis van de beeldende kunst betrekkelijk weinig even ontroerende voorbeelden voorkomen!
Käthe Kollwitz heeft Peter in haar werk gezocht: ‘Ich fühle dunkel..., dass in der Arbeit der Peter liegt und ich ihn finden könnte...’ (22.8.16).
Toen ze in 1932, ter gelegenheid van de overbrenging van de beelden naar het Roggeveld, de laatste maal naar het graf van haar zoon ging, waarbij rode rozen te bloeien stonden, doorstriemden haar een vloed van gevoelens. Ze ging bij de figuur van de moeder staan en toen ze er weer haar eigen wezen in herkende, weende en streelde ze de granieten wangen.
Karl fluisterde: Ja, ja.
En zuchtend schreef ze later in haar dagboek: ‘Wie waren wir da zusammen!’ (14.8.32).
RAF SEYS