Stendpunt
WIJ BEDANKEN ZIJNE EMINENTIE KARDINAAL CELSO CONSTANTINI OM ZIJN BEREIDWILLIGE medewerking. Het verleden is een getuigenis van de heerlijke rol die de Kerk vervulde op het gebied dat ons interesseert. De toestand waarin we nu leven, maakt haar taak minder dan ooit gemakkelijk. De temperatuur van het gewijde is zo laag gedaald dat in de wanhopige pogingen om die tot stijgen te brengen, heel wat brand wordt gesticht.
Het lijkt ons bijzonder belangrijk de oorzaken op te sporen van die lage temperatuur en de herrie rond het geval van de gewijde kunst te omschrijven, opdat we voorgaand standpunt zouden kunnen begrijpen.
De algemene ontredderende ontsteltenis die toonaangevend moet geweest zijn voor het schrijven van de Kardinaal, is zonder twijfel geboren uit het feit.
- dat de mens, vastzittend in het materialisme, in de hedendaagse kunst een onbekende begroet, die men hem in de kerk als ‘gewijd’ wil opdringen;
- dat de kooplui die plaasteren beelden en ‘tout ce qui est nécessaire pour le culte’ leveren, met hun waar, volgens de Instructie van het H. Officie, niet meer in de kerk binnen kunnen, en discrediet zaaien over wat ‘kunstenaars’ presteren;
- dat een ruim deel der geestelijken en der gelovigen, van het gewijde in de kunst niet bewust, zich gemakkelijkheids- en zekerheidshalve richten tot de ‘van oudsher gekende huizen’;
- dat de ‘erkende bevoegdheden’ hun gevestigde faam en hun bijzondere deskundigheid met stijl en smaak willen handhaven tegen de hogere eisen van het gewijde in, waarvan ze misschien onbewust zijn;
- dat om liturgische, utilitaristische, functionalistische of nog andere redenen, vormen werden opgedrongen die, ontdaan van alle kunstzin, als ‘modern’ werden bestempeld, en dat aldus een klimaat van wantrouwen werd geschapen;
- dat de kerkelijke instanties soms godsdienst met kunst en esthetiek verwarren.
Albert Gleizes zegt: ‘Le problème de l'art sacré comme tous les autres n'est qu'un problème de réalité. Où est la réalité? Dans ce que nous touchons? Ou ailleurs dans une autre réalité d'au delà des apparences, dont l'art sacré doit être le signe, mais qui ne peut que suggérer?’
Moge het gepubliceerde werk, beter nog dan de teksten, leiden tot begrijpen en overtuigen.
De Redactie.