Het museum van kunstweefsels en oude costumes te Tourcoing
HET museum van kunstweefsels te Tourcoing bezit een collectie van 5.000 grote fragmenten van voor het merendeel zijden stoffen. Deze fragmenten werden samengebracht door de heer en Mevrouw Ridel de Vimoutiers in het begin van deze eeuw. Hun rijke verzameling loopt van het einde van de middeleeuwen (xvde eeuw) tot in de moderne tijd (einde xviiide eeuw). Er is echter één hiatus. De handelskamer van Tourcoing, die deze twee musea beheert, bezit niets uit de overigens op kunstgebied weinig productieve periode van de revolutie tot het begin van de xixde eeuw. Voor de latere tijd, dus van 1840 tot 1900, daarentegen is er een overgrote collectie van nagenoeg 150.000 stalen van zijden en wollen stoffen. Deze tweede collectie werd aangelegd door de gebroeders Delporte uit Roubaix, die fabrikanten waren van voeringstof voor ondervesten, en met het oog op documentatie voor hun bedrijf, een collectie hadden aangelegd van ruim 300 zware registers waarop, gelukkig, data, aard en herkomst van de erin opgeborgen stukken vermeld waren. De collectie werd later nog aangevuld door verschillende giften, vooral tijdens de xixde eeuw en ondermeer onlangs nog, in 1951, met een belangrijke aanwinst, die trouwens op de internationale textieltentoonstelling geexposeerd was geweest.
Het museum van oude costumes bevat een reeks costumes en bijbehoorten die gemaakt werden tijdens de periode van het einde van de xviide eeuw tot 1900; deze verzameling werd aangelegd door juffrouw Schwab, tekenlerares te Vincennes. Het eerste museum heeft wellicht meer documentaire waarde, het tweede biedt, vooral door de grote kieskeurigheid
Brokaat uit het franse Régencetijdvak van de xviiide eeuw.
van de verzamelaarster, meer een artistiek genot. Hier moet onderlijnd worden dat in de beide musea een reeks gravures en schilderijen bewaard wordt, die onder meer een idee geven van wat er in de loop van deze eeuwen met de stof werd verwezenlijkt, zowel wat kleding als meubilering betreft. Zo vernoemen wij vier schilderijen afkomstig uit de Nationale Musea en een reeks van 20 schilderijen, die toebehoord hebben aan de eerste president van de republiek, de h. Thiers, die tot in 1939 in het Louvre
geëxposeerd waren, en die prachtige replieken zijn van de meesterwerken van Tiziaan, Raphael, Velazquez, Rubens, Del Sart, Perugini.
*
De glazen kasten waarin weefsels en costumes werden opgeborgen, werden op een speciale manier bestudeerd, zodat practisch van uit elke gezichtshoek een goede zichtbaarheid verzekerd is, ook door een speciale manier van verlichting. De tentoongestelde stukken en diegene die nog in reserve gehouden worden zijn methodisch geclasseerd volgens een modern fichestelsel. In beide musea is het classement in principe chronologisch. De 150.000 stukken van de collectie Delporte zijn gegroepeerd in 4 albums, waarin de meest karakteristieke stukken bewaard zijn van 1840 tot 1900. Aan de hand van analytische en chronologische fichestelsels kan men U onmiddellijk het gewenste stuk aanwijzen.
Het museum van kunstweefsels biedt de bezoeker weefselfragmenten van alle stijlperiodes en herkomst uit de aangegeven periodes. De classering van de tentoongestelde weefsels, ongeveer 500 stuks, toont de weefsels eerst en vooral onder het oogpunt van de techniek. In een kleine ingangszaal worden die stoffen geclasseerd volgens materie, kleur, tekening, practisch nut en technische uitvoering. In een andere ruimere zaal worden ze opnieuw voorgesteld volgens hun stijl. De bezoeker vindt er zeer eigenaardige en zeldzame weefsels van het einde van de middeleeuwen (xvde eeuw), die in Italië werden gemaakt. Verder ziet men laat-gotische en renaissance stukken. De evolutie kan gemakkelijk gevolgd worden. Prachtige Venetiaanse zijde uit de xviide eeuw en weelderig geborduurd fluweel uit dezelfde tijd naast het delicate weefwerk van de Régencetijd en de overweldigend schone Louis XV-stukken. Ook de Louis XVI-stijl is hier rijk vertegenwoordigd. Tevens zijn er twee kasten die historisch waardevol werk bevatten: een weefsel met de keizerlijke kroon en de tweekoppige arend van Keizer Karel, gekleurd fluweel, waarvan de jassen van Napoleon werden gemaakt en die hij bestelde bij Bonvarlet te Amiens; een