Prisma der jongeren
Simone Billiet
Afkomstig uit Roeselare waar de jonge artiste Academie liep, duurde het niet lang of de
ene prijs na de andere werd haar deel. In 1942 exposeerde zij voor de eerste maal te Brugge. De kritiek was streng, maar niet altijd rechtvaardig. Simone Billiet liet zich echter niet ontmoedigen. Zij zou doorwerken en bewijzen dat zij iets kon. Met de bedoeling zich verder te bekwamen ging zij in de leer bij wijlen kunstschilder Jamar en ontving verder lessen van Brouwers en Martin Bollé. Een evolutie tekent zich van dan in het werk van Simone Billiet af; zekere invloeden van haar leermeesters zijn merkbaar, maar haar bewust streven naar persoonlijkheid valt toch het meest op. Tentoonstellingen te Gent, Brugge en Brussel komen aan de beurt, en men is het eens om te verklaren dat Simone Billiet er opmerkelijk is op vooruitgegaan. ‘Elle a peint beaucoup de fleurs avec un sens exact de la touche et de la caresse que doit représenter chaque coup de pinceau’ schrijft een bekend criticus. En een ander: ‘Elle atteint bien sa valeur dans le paysage. Quelle maitrise déjà, quel heureux sentiment de la mise en page, de la facture, avec un dessin qui tient exactement sa place...’ ¶ Uit het voorgaande blijkt dus dat Simone Billiet ‘bloemen’ en ‘landschappen’ schildert. Haar voorliefde gaat echter stellig naar het eerste genre en op dit gebied heeft zij reeds werkelijke resultaten bereikt. Zo Simone Billiet, die nog tot de jongeren mag gerekend worden, aldus blijft evolueren, laat alles verhopen dat zij door groter durf in de conceptie, door soberder uitwerking en door een dieper doordringen tot de kern van de dingen, eenmaal het werk zal schilderen waarvan zij droomt en dat een volledig getuigenis zal zijn van haar talent en van haar persoonlijkheid. S.W.