Oudheidkundige tentoonstelling te Luik, 4de afdeeling nr 16.
Teekening van E. Van Marcke, houtsnede van wijlen J. Hemeleer.
in zilver gedreven beelden, benevens de in koper vergulde en verglaasde reliquieënkas van den heiligen Remaclus, die met 12 beelden prijkt, en welke wij hier in houtsnede mededeelen; zij dagteekent van omtrent 1225 en is 2 meters lang, 0
m60 breed en 0
m97 hoog; zij hoort toe aan de St.-Remacluskerk, van Stavelot. Voorts vele sieraden uit de Luiksche Sint-Pauluskerk van de
xve eeuw, een aantal gesneden ivoren voorwerpen, fraaie koperen werken, als doopvonten, lessenaren, blakers, kandelaars enz., veelkleurig verglaasde gewijde voorwerpen, waaronder kostbare stukken van op het laatst der
xiie eeuw enz.
In de xie en xiie eeuw werd, zooals men weet, uitnemend schoon glazuur- of brandschilderwerk gemaakt, eenerzijds te Limoges, anderzijds te Keulen.
In het bisdom Luik, waarschijnlijk te Maastricht, moet er een werkhuis bestaan hebben, waar men de overleveringen van de Rijnlandsche of Keulsche dusgenaamde smaltwerkers volgde; vooral was Maastricht befaamd om de schoonheid van zijn afwisselend groen, blauwgrijs en lichtblauw glazuur, dat met onovertroffen volmaaktheid en sterkte op gouden en zilveren werken werd aangebracht, en niet het minst op de met roem bekende gewrochten der Maastrichtsche goud- en zilversmeden.
Tusschen de oudste ivoorwerken mag men het middenpaneel rekenen dat het hiernaast afgebeelde Evangelieboek versiert en van de ixe eeuw dagteekent, terwijl de vier zilveren hoekplaten tot de xivde behooren; zeer waarschijnlijk werden die aangebracht als het boek op nieuw gebonden is; van de vier gepolijste kostelijke steenen die het boordwerk vroeger versierden, is er maar één overgebleven. Het Evangelieboek is 0m30 hoog en 0m24 breed en behoort tot de schatten der O.-L.-Vrouwekerk van Tongeren.
In de hoogeschool was eene merkwaardige verzameling plaatdrukken bijeengebracht, betrekking hebbende op de geschiedenis der stad Luik, benevens handschriften van de ixe tot de xixe eeuw, waartusschen zeldzame exemplaren der school van Stavelot.
Eene gansche zaal was gevuld met geweven stoffen, waartusschen bij uitstek kostbare en zeldzame.
In de zalen van Emulation zag men kerkvoorwerpen, aardewerk, plateelwerk van Andennes en zeer zeldzame geblazen glaswerken, benevens koffers, kassen en meubelen met fijn beeldsnij- of drijfwerk, veelal uit de xviiie eeuw.
Als een weergaloos kostbaar en merkwaardig stuk vermelden wij eene in het begin der xvie eeuw gemaakte altaartafel van den heiligen Dionisius, met een paar honderd daarin uitgesnedene veelkleurige beeldjes.
Onder de tentoongestelde schilderijen, op enkele uitzonderingen na, uitgevoerd door in het land van Luik geborene meesters, waren er, behalve die van onbekenden uit de xve eeuw, van; Margaretha van Eyck (?), J. Patinier, 14... + 1515, Q. Massys, 14. + 1530, L. Lombard, 1506 + 1566, Suavius Zutman of Ledoux, 1500 + 1567 (?), J. Ramey, 1580 + 1600 (?), H. Golzius, 1525 + 1583 (?), F. Floris, 1520 + 1570, G. Douffet, 1594 + 1660, B. Flemalle, 1614 + 1675, J.G. Carlier, 1638 + 1675, G. Gosuin, 1616 + 1691, Renier Lairesse, 1597 + 1667, Gerard Lairesse, 1641 + 1711, Ernest Lairesse, (?), W. Damri, 1610 + 1678, E. Fisen, 1655 + 1733, J.G. Delcour, 1632 + 1695. E. Quellin, 1607 + 1678, N. La Fabrique, 1649 + 1733, L. Dumoulin, 1665 + 1752, J.B. Coclers, 1692 + 1772, J.G.C. Coclers, 1715 + 1751, J. Dreppe, 1787 + 1810, Lambrechts, J.J.E.A. Ansiaux, 1764 + 1840, E.N.W. Rhenarsteine, 1758, E. Plumier, 1694 + 1733, De Ponthière, 1700 (?), J.I. Colin, Juppin, Morel, J. Riga, 1680 + 1725, M. Aubée, 1729 + 1806, N.H.J. de Fassin, 1728 + 1811, L. Defrance, 1735 + 1805, F. Mallieux, P.M.N. De Lovinfosse,...... + 1821, F. Seguin en Mej. Lhoest.