De Vlaamsche School. Jaargang 13
(1867)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– Auteursrechtvrij
[pagina 165]
| |
Over de houtsnede.De belangrijkheid
afbeelding van christus. - teekening en houtsneê van verest.
van dit kunstvak noopt ons tot eenen korten terugblik op de tentoonstelling van St.-Nicolaas, waarover wij eene bijdrage opnamen in eene onzer vorige afleveringen, blz. 122. De houtsnede, zooals men weet, een vak dat hier te lande, voor eenige jaren, op eene zekere hoogte gebracht werd door de heeren Hendrik en William Brown, en dat, jammerlijk genoeg, niet aangemoedigd wordt, was op de Waassche tentoonstelling vertegenwoordigd door een aantal platen van Verest. Telkens wij afdrukken van welgelukte houtsneden zien, bewonderen wij deze schoone kunst, die, bij middel van wit en zwart, ons min of meer trouwe voorstellingen geeft, van de werken der kunstschilders, die ter hunner beschikking op het palet al de kleuren en toonen kunnen zoeken, die zij van noode achten om koloriet, poëzij en kracht te scheppen. Wij zullende door Verest tentoongestelde houtsneden beknoptelijk in overzicht nemen, en daar wij er drie hebben van aangekocht, waarvan bereids eene in de vorige en thans eene in deze aflevering wordt opgenomen, terwijl de derde, de Opvoeding van Achilles, in eene volgende zal verschijnen, zullen onze lezers die de tentoonstelling van St-Nicolaas niet bezochten, zich in de gelegenheid gesteld zien, door hen zelven over het werk des jongen kunstenaars te oordeelen. De nevensstaande plaat, de afbeelding van Christus, is eene herinnering aan het tijdvak dat de jonge plaatsnijders van de werkplaatsen | |
[pagina 166]
| |
plaatsen der Antwerpsche koninklijke academie, voor de eerste maal sedert het bestaan dier kunstinrichting, in hun vak om den prijs kampten. Verest behaalde den palm met deze afbeelding van Christus. Men zal al dadelijk opmerken, dat deze houtsnede eenigszins te zwart en fijn van lijnen is. Door den grijzen toon krachtig te willen maken, is de plaatsnijder in zijn werk te zwart geworden. Dezelfde aanmerking kan gemaakt worden, voor eene andere, van Verest op de tentoonstelling voorkomende plaat, getiteld: de Spaansche page.Ga naar voetnoot1 Hierin heeft de kunstenaar de fijne, regelmatige, soms drooge lijnen van de kopersnede willen navolgen en hij is te hard geworden. Het plaatje naar Murillo, door den heer Verest geteekend en gesneden, heeft meer losheid en zwier aan zich. Beseffende, dat eene der hoofdkenmerken van de Vlaamsche kunstenaren kleur is, heeft hij getracht, is zijn pogen dan slechts onvolmaakt geslaagd, kleur aan te brengen. Het hoofd des kinds is wat hard, maar de handen en de overige deelen der houtsnede zijn los en met gemak gesneden. De Opvoeding van Achilles is vrijer behandeld. De teekening en de kleur zijn beide op zeer voldoende wijze door den plaatsnijder in acht genomen. De plaat, geteekend door den kunstschilder B. Wittkamp, voor den geschiedkundigen roman de Wolfjager, van Aug. Snieders, is breed en vloeiend gesneden, het bovenlijf der figuur is vol kleur en krachtig. Het onderlijf en de wolf zijn te hard en mager van lijnen, en wij hadden wel gewild dat de kunstenaar die deelen had bewerkt zooals het overige der plaat. De omtrekfiguur van een Romeinsch soldaat (eigene teekening van den houtsnijder) is zeer goed meêgevallen. De overige zijner kleine houtsneden zullen wij niet afzonderlijk vermelden. Ten besluite zullen wij den wensch uitdrukken, het vak der houtsnede in ons vaderland al spoedig te zien heropbeuren, door de aanmoediging van kunstenaren, schrijvers en uitgevers, in het bijzonder, en de gunst van het publiek in 't algemeen. T. |
|