Eenige tafereelen door Edw. Dujardin.
Voorstaende plaet stelt de groote schildery voor welke de heer Edw. Dujardin, voor de hoofdkerk van Tilburg, in de Nederlanden uitvoerde, en waervan het onderwerp is: de H. Maegd onbevlekt ontvangen door de verschillende standen der maetschappy aenroepen; daer wy reeds vroeger van dit kunststuk gewaegden, zullen wy ons bepalen met den byval aen te teekenen dien het by onze noorderbroederen heeft ontmoet.
Een bezoek dat wy in schilders atelier hebben gedaen, heeft ons verder doen kennis maken met eenige van Dujardin's jongste voortbrengselen. Men weet het, de kunstenaer legt zich byzonder op de godsdienstige schildering toe, en deze ook beoefent hy met den besten uitslag. Het eerste stukje dat wy in oogenschouw namen, verbeeldde den H. Arnoldus of Arnulphus, patroon der Brouwers, en was in gothieken styl behandeld. De kunstenaer heeft den heilige, volgens de legende, in bisschoppelyk gewaed voorgesteld, staende en wyzende, met eene weerdige houding, op een boek met spreuken dat op eene bidbank ligt; nevens hem is de traditionele wolf, en naest de bidbank ontwaert men een zwaerd dat de vroegere militaire loopbaen van Arnoldus doet herinneren.
Deze schildery werd den kunstenaer besteld door een ryken brouwer, die dit stukje, ten aendenken zyns bedryfs, zynen kinderen wil nalaten. Zinspelend op de naerstigheid, de bron van zoo veel goeds, heeft de schilder de volgende spreuk uit het H. Schrift aengehaeld:
‘Al dat gy doet, 't zy in woorden of in werken, doet dat al in den naem des Heeren Jesu Christi, dankende God en den Vader door Hem.’
Het andere stukje, eene schildery met luikdeuren, is bestemd tot een geschenk des oversten van een Benedictynerklooster, aen zyne broeders, ten aendenken van het vieren zyns vyf-en-twintig jarigen jubelfeestes.
De overste noemde zich, in de wereld, Michaël; zyn kloosternaem is Adriaen, en zyn klooster staet onder de bescherming van St-Edmund.
Op deze inlichtingen heeft Dujardin zyne samenstelling gegrond: het middenstuk verbeeldt de H. Maegd onbevlekt ontvangen, omringd van vier engeltjens met zinnebeeldige teekens aen de litanie ontleend; het deurtje rechts, bevat den H. Benedictus, en dat ter linker zyde, den H. Adrianus. Het kroonwerk van de lyst is de H. Michaël, den duivel verpletterende; en in de hoeken, tusschen het kroonwerk en de schildery, de wapens van St-Benedictus en St-Edmund; onder in de lyst staet: Sancta Maria, ora pro nobis, en boven, onder het kroonwerk, op twee banden: Pulchra ut Luna, Electa ut Sol. De schilderingen zyn op gouden grond, die met insnydende loofwerk is bezet; de lysten, in eiken hout, met gouden toepasselyke versierselen, zyn met goeden smaek te saêm gebracht.
Deze kunststukken, met zorg uitgevoerd, strekken den heer Dujardin tot eer; zy bewyzen ten volle zyne kunde in het godsdienstige vak, terwyl de uitvoering weerdig is van een schilder die zich met recht eenen goeden naem in onze School heeft verworven.