Marino Faliero
door Nic. de Keyser.
In het eerste deel van het tydschrift de Vlaemsche School, gaven wy eene levensbericht des befaemden kunstenaers, wiens naem aen het hoofd dezer aflevering is geplaetst. Wy verzenden naer dit boek voor de byzonderheden die 'schilders streven kenschetsen, ons thans vergenoegende met hier de voornaemste werken aen te teekenen, welke de Keyser sedert 1855, tydstip waerop ons opstel verscheen, heeft uitgevoerd:
1. | De Kindermoord (thans in het Museum te Gent). |
2. | Godfried van Bullioen zyn zweerd op het graf des Zaligmakers neêrleggende. (In het kabinet des heeren Stamitz-Mayer te Weenen.) |
3. | De Giaour. (In het kabinet van Graef Coloman-Nako te Weenen.) |
4. | Portret Z.M. den koning der Belgen. (Op het Stadhuis van Antwerpen). |
5. | Portret H.K.H. Princes Charlotta. (Zelfde plaets.) |
6. | Marino Faliero, hertog van Venetië. (In de verzameling des heeren Belmont, destyds afgezant der Vereenigde Staten van Amerika in de Nederlanden, thans te New-York.) |
7. | Milton zyn Paradise Lost aen zyne dochters dicterende. (In de verzameling van Z.K.H. den Hertog van Braband.) |
8. | Dante in ballingschap. (In het kabinet des heeren O'Sullivan de Grass te Weenen.) |
9. | De laetste oogenblikken van Weber. (Ten huize des heeren Borski, in Amsterdam.) |
10. | De terugkomst des Kruisvaerders. (By den heer Longworth te Cincinati - Amerika.) |
11. | Heloïse en Abeilard. (By den heer Rodocanachi te St-Petersburg.) |
12. | Afbeeldsel H.M. de koningin der Nederlanden. |
13. | Christoffel Colombus en zyn zoon aen de deur van het klooster van Sta-Maria de la Rabida. (By den heer Willinck te Amsterdam.) |
14. | Dante in het atelier van Giotto. |
15. | Verscheidene portretten. |
De plaet welke deze aflevering vergezeld en door den heer Michiels in koper werd gesneden, stelt de Keyzer's tafereel Marino Faliero voor; dit onderwerp ontleend aen een der meestgekende feiten der geschiedenis van Venetië, en dat vroeger stof tot eene van Byron's schoonste tragoediën gaf, zal wel geene uitlegging vorderen; zeggen wy alleenlyk dat de kunstenaer het oogenblik heeft gekozen, daer de gryze Doge met woede het vonnis ontvangt 't welk Steno, den lasteraer zyner echtgenoote, slechts tot een gevang van éene maend verwyst. Dit tafereel, onder alle betrekkingen, een der voornaemste voortbrengselen van de Keyser, is nergens in ons Vaderland ten toon gesteld geweest.
Even als in vorigen jaergang, wanneer wy de plaetsneê der prachtige muerschildering des heeren Leys mededeelden door den heer Otto Schwerdgeburth uitgevoerd, zullen wy thans een woord gewagen van den heer Jan-Baptist-Pieter Michiels, aen wiens stift wy de schoone gravuer zyn verschuldigd, welke deze aflevering versiert.
Deze kunstenaer, zoon van Jan-Baptist Michiels en van Maria-Theresia van der Ycken, zag te Antwerpen het licht op 29 juny 1821. Nog kind zynde werd hy naer de Koninklyke Akademie zyner geboortestad gezonden, alwaer hy gewetensvolle studiën deed en vervolgens in de klasse trad des heeren Erin Corr, om zich op de koper- en staelgravuer toe te leggen. Hier ook deed de heer Michiels zich door zyne kunde opmerken en meermaels gelukte het hem de eerste pryzen weg te dragen.
Het eerste werk door onzen plaetsnyder voortgebracht, was eene gravuer naer Verheyden's gekende schildery: Tu n'auras pas ma rose en waervan de teekening, ten jare 1843, in de Tentoonstelling door de Antwerpsche Maetschappy van Schoone Kunsten geopend, werd opgemerkt; daerna voltooide hy in aqua tinta en op de engelsche wyze, eene gravuer naer Rubens' heerlyk afbeeldsel van Burgemeester Nikolaes Rockox den jongere, en legde hy zich langen tyd byzonder op het teekenen in Musaeums en Kunstkabinetten toe. Hierdoor leerde hy de doenwyze der verschillige meesters goed kennen, en poogde hy de noodige vastheid aen zyn stift te geven. In 1852, voltooide hy de gekende plaetsnêe Christus op den schoot zyner H. Moeder, naer Nic. de Keyser, en in 1858 leverde hy zyn Peeter de Groote te Saandam naer Baron Gustaf Wappers' beroemde samenstelling. Deze gravuer die door de Koninklyke Maetschappy van Schoone Kunsten te Antwerpen aen hare leden als premie werd uitgedeeld, bezit zeer goede hoedanigheden.
Thans arbeidt de heer J.-B. Michiels aen eene gravuer naer Dyckmans' vaekgeprezene schildery: de Blinde; hopen wy dat de uitvoering ervan den plaetsnyder tot eer zal verstrekken en weerdig zal zyn van een der schoonste voortbrengselen der hedendaegsche Vlaemsche School.
P. Génard.