Een tafereel van Godfried Schalken.
De hollandsche en vlaemsche scholen, - twee takken van éenen boom, - hebben beide uitmuntende kunstmeesters voortgebracht. Glansen aen de eene zyde, de namen van Van Eyck en Rubens, aen de andere, glinsteren die van Lucas van Leyden en
naer eene schets van godfried schalken, door hubert meyer. steend. a. possoz.
Rembrandt; - wat echter opmerking verdient, en getuigt van der eensgestemdheid der beide scholen, is dat hare kunstenaren, buiten hunne eigene geniale scheppingskracht, door hun onwaerdeerbaer koloriet, evenzeer uitmunten.
Tot nu toe hebben wy, getrouw aen onzen titel, in ons tydschrift, slechts werken onzer vaderlandsche meesters medegedeeld; een gelukkig toeval stelt ons in staet heden ook de plaet te geven van eenige voortbrengselen van Noordnederlandsche kunstenaren. Wy hopen dat onze lezeren deze uitbreiding met welgevallen zullen beschouwen daer het bestuderen der eigenschappen eener aenverwante school niet dan goede gevolgen voor de vlaemsche kunst kan bezitten.
De plaet aen het hoofd van dit artikel gedrukt, is naer eenen der meestbefaemde meesters der hollandsche school, Godfried Schalken, uitgevoerd. Deze kunstenaer werd, gelyk men weet, in 1643 geboren te Dordrecht, alwaer zyn vader met het ambt van Rektor der Latynsche school was bekleed. Godfried ontving het eerste kunstonderricht van Samuël van Hoogstraten die zelfs een leerling van Rembrandt was geweest; daerna trad hy in het werkhuis van den vermeerden Geerard Dow, ‘in wiens stijl, zegt Immerseel, wien wy eenige dezer inlichtingen ontleenen, hy moderne huizen, meest by kaars- en lamplicht geschilderd heeft.’ Schalken bezocht Engeland en voerde aldaer het portret uit van koning Willem III, welken hy by kaerslicht voorstelde. In zyn vaderland teruggekeerd, vestigde hy zich met der woon te 's Hage alwaer hy ten jare 1706 overleed.
Onder het getal van Schalken's beste werken, roemt Hoebraken het tafereel de verloochening van St-Petrus waar eene meid hem het licht in het aanzicht doet schijnen.
Naestgaende plaet vertoont eveneens eene scène met kaerslicht; eene freule houdt eene lichtpan terwyl een jongeling het licht poogt uit te blazen. Dit tafereel is zeer uitvoerig bewerkt, en bewyst welken fynen toets de hollandsche meester bezat.