De heilige Familie, tafereel door Ed. du Jardin.
Het tafereel, waervan wy de plaetsnêe mededeelen, werd door den heer Edw. Du Jardin voor het hoogaltaer van het gesticht der Zusters van liefdadigheid te Gent uitgevoerd. Wy schryven hier de vertaling neêr van een artikel, dat dezer dagen in een Antwerpsch dagblad, over het nieuw voortbrengsel van onzen medewerker verscheen.
‘Wanneer wy over dry weken, den catalogus ontvingen der tentoonstelling van schoone kunsten, thans in onze stad geopend, dan waren wy eenigzins verwonderd, tusschen dit groot getal schilders, den naem van eenen meester niet te vinden, wiens werken met byval in verscheidene onzer zalen hebben geprykt. De oorzaek hiervan was, dat de heer Du Jardin, de kunstenaer dien wy bedoelen, zich sedert eenigen tyd bezig hield met eene aenzienlyke samenstelling voor het klooster der Zusters van liefdadigheid te Gent. Dit tafereel zou eene weerdige plaets in de zael der Schoone Kunsten hebben ingenomen. Voorstellende de H. Familie, en bestemd voor een ogivael altaer, is dit doek met dit godsdienstig gevoel behandeld, dat wy geerne in de werken terug vinden die geroepen zyn onze tempels te versieren. De samenstelling is wys, en, zeggen wy het met geluk, de kleur is zoet, en herinnert ons eenigzins, den toon dien wy in de tafereelen van Erasmus Quellin liefhebben.’
‘Terwyl wy de ontwerpen in oogenschouw namen die in 's kunstenaers werkhuis zyn ten toon gesteld, hebben wy eene uitgebreide samenstelling bemerkt die voor eene kerk van Holland is aenbesteld. De heer Du Jardin heeft de eerste hand aen dit doek gelegd; zoo haest het zal voltooid wezen, zullen wy eenige regelen eraen toewyden.’
Tot dus verre dit artikel. Het nieuwe tafereel waervan het gewaegt, en waerover wy eenige nadere berichten bezitten, vertoont de H. Maegd, middelaresse tusschen de aerde en de Godheid, door de verschillende standen der maetschappy aengeroepen. In de lucht omringd van eenen straelkrans en eene glorie van engelen, ontwaert men de Moeder-Maegd, welke door de H. Dryvuldigheid wordt gekroond. In het leegere gedeelte der samenstelling ziet men de verschillende standen der samenleving afgemaeld. Daer deze schildery voor eene kerk van Noord-Nederland is bestemd, heeft de schilder de kleedy onzer naburen aen de voortestellene figuren gegeven. Hoe weinig de huidige kleedyen er toe geschikt zyn, om op groote historische stukken geplaetst te worden, moet men eventwel getuigen, dat Du Jardin er in dees geval, veel profyt heeft weten uit te trekken. De Noord-Nederlandsche visscher bevindt zich, aen de eene zyde, zeer wel naest den manhaftigen kryger, terwyl de andere zyde des doeks ons de schilderachtige kleedy der priesterscharen vertoont.
Dit tafereel voor het hoog altaer eener Noord-Nederlandsche kerk bestemd, zal, wy hopen het, de goedkeuring der kenners wegdragen, zoo haest de kunstenaer het voor de oogen van het publiek zal kunnen ten toon stellen.