De Vlaamsche School. Jaargang 4
(1858)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– AuteursrechtvrijLevensschets van Bartholomaeus van Raephorst.
| |
[pagina 92]
| |
De XVe eeuw was voor Antwerpen een belangryk tydstip. Deze stad was alsdan, even zoo als nu, eene der voornaemste voedsters der vlaemsche kunst. Sedert onheugelyke tyden bestond hier de St-Lucasgilde, en deze vereeniging van het puik der nederlandsche kunstenaren had niet weinig bygebracht, om den smaek des volks te verfynen, en zynen tot dan ruwen geest voor het schoone vatbaer te maken. Daerby de voorspoedige, alhoewel vryheidskrenkende regering der hertogen van Burgondië, en de gedurige aengroeijing onzes handels, hadden in deze gemeente eenen rykdom, een welzyn doen ontstaen, welk noodzakelyk den voordeeligsten invloed op de kunst moest uitoefenen. Het was aen dezen algemeenen kunstdrift, welke het Antwerpsch volk begeesterde, dat de jeugdige Raephorst voedsel voor zyne ziele kwam zoeken; het was de St-Lucasgilde die voor hem den tempel van het schoone moest ontsluiten, ja, hem tot den rang van kunstenaer verheffen. Onbekend is de meester, dien Raephorst tot leider zyner eerste stappen in de moeijelyke bane der kunst verkoor; doch indien men den meester volgens den leerling mag beoordeelen, moet hy een voortreffelyk beeldhouwer geweest zyn. Zulks kunnen wy met des te meer zekerheid onderstellen daer wy den hoogen rang der familie Raephorst kennen, en dees geslacht, wien het aen geene geldmiddelen ontbrak, buiten twyfel den jongen Bartholomaeus aen eenen man van groote kennissen zal hebben toevertrouwdGa naar voetnoot(1). Doch ofschoon wy den naem des leeraers niet hebben mogen ontdekken, zoo kennen wy toch het jaer, waerop de jeugdige Bartholomaeus, in de St-Lucasgilde als meester werd ontvangen en als ware beeldhouwer zich dorst vertoonen. De Liggere, dit kostbaer boek, dat al de namen der Antwerpsche kunstenaren behelst, heeft gelukkiglyk ons dit merkweerdig tydstip bewaerd: Int jaer ans Heeren m.cccc ende lv waren Regerders van Sint Lucas, Lucas Codden en Johs Bogaert. Dat sijn de vrijmesters die sij ontfangen hebben Korts na zyne aenneming in de St-Lucasgilde, welke voorzeker een der byzonderste feiten zyns levens uitmaekt, ging van Raephorst huwelyk aen met Elisabeth Van der Beke, behoorende aen eene familie die sedert jaren te Antwerpen was gevestigd. By deze vrouwe, won hy eene dochter, Jacoba genaemd, die, later, als nonne in het Faconsklooster te Antwerpen trad. Eenigen tyd na zyn huwelyk, begaf onze beeldhouwer zich naer Brussel, waer hy buiten twyfel voor werken van aenbelang was geroepenGa naar voetnoot(1). Eventwel, zyn verblyf in deze stad, moet van korten duer geweest zyn, wantten jare 1468, vinden wy hem te Brugge, waer men ter gelegenheid des kapittels van het Gulden Vlies en des huwelyks van Karel-den-Stoute, hertog van Burgondië met Magarita, zuster van Edward IV, koning van Engeland, schitterende feesten bereidde, tot welker versiering men de voornaemste kunstenaren des lands uitgenoodigd hadGa naar voetnoot(2). ‘Den 2n july 1468, zegt de heer Kervyn de Lettenhove, in zyne schoone geschiedenis van VlaenderenGa naar voetnoot(3), landde Margarita van Yorck te Damme, waer zy den volgenden dag, den hertog Karel in de wooning van den baljuw Eustachius Wydts, huwde, in tegenwoordigheid der aertsbisschoppen van Yorck en Trier, der bisschoppen van Salisbury, van Luik, van Metz, van Utrecht, van Doornik, van Kameryk, van Sarepta en van Terouane. Toen de jonge hertoginne den woon van Eustachius Wydts verliet, begaf zy zich naer Brugge. Zy droeg een lang wit kleed, dat aen de keel, door een breed goeden snoer gesloten werd, en had eene schitterende kroone op het hoofd. Elf honderd peerden volgden hare met madelieven, en met liefdesluijers opgesmukte draegkoets, wanneer zy langs de H. Kruispoort hare intrede deed in de stad, welke men ter dier gelegenheid versierd had met praelbogen en stellagiën, waerop | |
[pagina 93]
| |
zinnebeelden aen den bybel ontleend, voorgesteld waren. Hier was het de geschiedenis van Adam en Eva, dáer eenige verzen uit het Hooglied van Salomon. Duiven vlogen rondom Margarita, terwyl jonge maegdekens, haer het hoofd met roozenblaren bestrooiden. De hertog en de hertoginne woonden een steekspel op de markt by, welke ten allen kanten was afgesloten. By de Halle, zag men eenen gouden boon en eenen reus, dien een dwerg leiddeGa naar voetnoot(1). De koninginne van het eiland Onbekend kondigde aen dat zy dengenen wel zou beloonen, die haer uit den handen van den Bastaerd van Burgondië kon redden; deze heer die zich den titel van ridder van den Gulden boom toeëigende, had, zoo hy zegde, dees feest ingericht, volgens een visioen hem door de goddine Venus zelve gezonden.’ ‘Wanneer eenige speren gebroken waren, werd er een prachtig noenmael in het paleis van den hertog opgediend. Niets overtrof ooit den rykdom welke alsdan daer ten toon werd gespreid, en verscheidene tusschengerechten deden er der vreugd herinneren, waermede het volk Karels huwelyk met eene engelsche vorstinne had begroet.’ Van Raephorst had niet weinig door zyn talent deze feesten opgeluisterd en het is dus niet te verwonderen dat hy in de rekeningen aen het hoofd der beeldhouweren gemeld wordt, eene eer, welke hem met den toenmaels beroemden schilder Jacobus Daret van Doornik te gelyk staetGa naar voetnoot(2). Na deze plechtigheden te hebben bygewoond, welke oneindig ter verbreiding zyner faem bybrachten, keerde van Raephorst weder naer Anrwerpen, waer hy de algemeene achting genoot, en in het plegen der christene deugden, de reinste vreugde vond. In deze stad leefde hy vreedzaem voort tot in 1484, wanneer hy by het verval kachten gevoelde, dat weldra het oogenblik zou naken, waerop hy het tydelyke met het eeuwige zou verwisselen. Onze kunstenaer overleed op 20 february 1485 (nieuwen styl), en verkoos zyne rustplaets in het Faconsklooster; zyne grafstede welke tot den jare 1782 bestond en ten gevolge der hervormingen van Jozef II, werd vernietigd, droeg het volgende opschrift: Hier leet begraven Bartholomaeus Van Raephorst had sedert lang aen zyn laetste uer gedacht. By testament, gedagteekend van 24 mei 1484, en by codicille van 3 december daerop volgende, beschikte hy over zyne roerende en onroerende goederen. Uit deze stukken welke ter algemeene archiven te Brussel berusten en door onzen vriend den heer A. Pinchart werden bekend gemaekt, blykt vooreerst dat de kunstenaer de Predikheerenstraet te Antwerpen bewoonde. Door zyn testament liet van Raephorst zyne roerende en onroerende goederen aen de arme maegden die in den echt wilden treden of zich aen den dienst des Heeren toewyden; hy schonk ook een legaet aen zyn doopkind Barbara, dochter van Jan Van der Beke; even als aen den broeder zyner echtgenoote Hendrik Van der Beke, en Elisabeth, de echtgenoote dezes laetsten. Als uitvoerders van zyn laetsten wil, werden aengesteld Jan Marscalc en Jan Van der Beke, die beide een ambacht uitoefenden. Door zyn codicille eventwel, wederriep van Raephorst de gift zyner goederen, en herkende voor zyne erfgename, | |
[pagina 94]
| |
zyne dochter Jacoba van Raephorst, nonne in het Faconsklooster, of wel het klooster zelve in haren naem; echter na hare dood, moesten deze goederen tot zyne wettige erfgenamen terug keeren; hy wederriep ten zelfde tyde het legaet aen zyne schoonzuster gemaekt, om het aen Antonia, dochter van meester Willem Bertels, gezworen chirurgyn der stad, te schenkenGa naar voetnoot(1). Deze schikkingen werden stiptelyk nagekomen en de kopy der akten van begifting werd tot op het einde der XVIIIe eeuw met zorg in de archiven van het Faconsklooster bewaerdGa naar voetnoot(2). Vier honderd jaer waren sedert de dood van Raephorst verdwenen, en de naem dezes meesters, zoowel als zyne werken waren dezer wereld onbekend geworden. Zoet was het ons, beide uit het boek der tyden terug te roepen; en eenigzins de faem eens mans te herstellen, die veel heeft bygebracht ter verheerlyking der Vlaemsche kunstschool. Mocht het ons thans nog gebeuren tot de kennis van het een of ander voortbrengsel onzes beeldhouwers te komen, dan zouden wy ons gelukkig achten aen het Vaderland, een zyner weerdige zonen terug te hebben geschonken. P. Génard. |
|