De Vlaamsche School. Jaargang 2
(1856)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– AuteursrechtvrijMichiel van Cocxcyen.
| |
[pagina 28]
| |
in 1506 en was grootvader van Philips den IIe, die de kroon droeg op het tydstip wanneer Coxie dit werk ten uitvoer bracht: deze kopyen hebben lang de kapel van het oud koninglyk paleis te Madrid versierd. Een tafereel van Coxie, verbeeldende het Lyden Christi, in eene byzondere manier behandeld, werd, na veel moeyte er voor gedaen te hebben en den schilder er lang voor achtervolgt te hebben (handschrift van Eg. Smeyers, kunstsch.), door den kardinael Granvelle, voor eene som van 2000 ryksdaelders aengekocht. Wy weten niet wat er van het kunststuk geworden is, waervan Karel van Mander (bl. 314, vol. I) gewaegt, tenzy dit tafereel hetzelfde is als dat welk tydens de nederlandsche beroerten, door Thomas Werry, koopman te Brussel, aen den kardinael voor rekening van koning Philips in handen is gesteld. Alhoewel Coxie zulken grooten byval genoot, verflauwde zyne vriendschap voor Van Orley niet; ook benydde deze laetste geenszins de welvaert van zynen ouden leerling; integendeel wrochten beide kunstenaers soms te samen: zoo leverde Van Orley aen het Schilders-Ambacht, te Mechelen, een tafereel verbeeldende den H. Lucas die het afbeeldsel der H. Maegd met het goddelyk Kind verveerdigt. De legende verhaelt dat de daeraen hangende deuren door Coxie waren geschilderd. Die samenstelling, zoo als Michiels zegt, is een klaer bewys dat de grootste eendracht onder hen heerschte. In het midden dezer welvaert, stelde Frans de Iste, koning van Frankryk, aen Coxie voor, zich te Parys neder te zetten; deze vorst was onderricht dat Michaël de lessen van Raphaël waergenomen had, en dat hy bekwaem was de treurende kunsten in zyn land te doen herleven. In dien tyd waren in Frankryk geene schilders in staet om de schoone kunsten te doen bloeijen. Coxie sloeg echter dit voorstel af, waerschynlyk omdat hy van het spaensch hof zeer bevoordeeld werd. De vrouw van Coxie, Ida Van Hasselt, had eenen grooten invloed op den geest van haren echtgenoot; zy spoorde hem gedurig tot werken aen; door hare zorg en spaerzaemheid hadden beide echtgenooten weldra groote rykdommen verzameld; ook bezat Coxie verscheidene paleizen te Mechelen (Karel Van Mander); zy overmeesterde hem op zekere wyze; want, zegt dezelfde Van Mander, zo in Italien als hier, zy genoegzaem de broek aen had, en hem niet zelden door hare vermaningen aen den arbeid hield, en te weeg bragt, dat hy een kunstryk en welvarend man wierd. Volgens Alf. Michiels, stierf deze Ida Van Hasselt in 't jaer 1569. Nergens hebben wy de aenhaling gevonden, maer wy betwisten ze niet, daer het ons onbekend is wanneer Coxie's gade overleed. Zeker is het, dat het ettelyke jaren vóor 1573 moet geschied zyn; want de schrik, dien de plunderingen te Mechelen, door de spaensche soldaten tydens de nederlandsche beroerten, hem aendeed, was zoo groot dat Coxie, met zyne tweede vrouw, Joanna Van Schelle, aldaer den 15 juny 1573, voor den notaris Petrus Van den Hoven, testeerde. Uit zyne twee huwelyken heeft Coxie verscheidene kinderen gehad; zyne eerste vrouw had hem eenen zoon geschonken, genaemd Raphaël, ook een kunstschilder, geboren in 1540. By de andere vrouw heeft hy gewonnen Michaël, Conraed, die meerderjarig was in 1604 (zie het reg. van de weescamer Mech. 1601-1608, no 18), en Anna. (Vide Goedenisb. ann. 1595. Mech.) Verscheidene schryvers hebben gezegd dat er uit het tweede huwelyk geene kinderen waren voortgesproten; deze aenhaling is valsch, gelyk wy het bewyzen. De weldaden die hy van het spaensch hof ontvangen had, verplichtten Coxie tot getrouwigheid jegens dezen koning, wiens schilder hy was (Goednis. boeck. Mech. 1562. Michile van Coxyen, artist en schilder van S. Co. Mat etc. etc. ultima augti 1562). Hy gedroeg zich met groote voorzichtigheid tydens de nederlandsche beroerten, en men ziet niet dat hy van eene der partyen achtervolgd werd. De hertog van Alba, Coxie's verkleefdheid aen de zaek die hy geroepen was te verdedigen, kennende, ontsloeg den schilder van den dienst welken het magistraet van hem, alsook van zynen zoon Raphaël, kon eischen, en stelde hem vry van de militaire inkwartieringen; zelfs stuerde de hertog hierover eenen brief aen het Mechelsch bestuer, gedagteekend 27 december 1570, en aengehaeld door Alf. Michiels, 3e boekdeel, bladz. 247. Toen het land wederom in rust onder den spaenschen scepter was getreden, vroegen de steden en kerken aen Coxie, om de verwoeste schilderyen door nieuwe te willen vervangen. Onder deze waren Ste-Gudula te Brussel en St-Rombout te Mechelen. Aen de laeste leverde hy zyn werk in 1587; aen de eerste in 1592. Zoo men ziet, schilderde hy tot het einde zyns levens, zonder dat men in zyne tafereelen den ouderdom des meesters ontwaerde. Er bestaen nog in de Metropolitane kerk te Mechelen twee van in zulken gevorderden ouderdom voltooide werken; het een verbeeldt eene martelie en draegt voor opschrift: Michael de Coxcien pict. reg. Het andere den H. Sebastianus, vastgebonden aen eenen boom om doorschoten te worden: Michael D. Coxcien pictor regius fecit In die hooge jaren werd de schilder naer Antwerpen geroepen, om aldaer het stadhuis met zyne werken te versieren; anderen zeggen om een tafereel, verbeeldende het Oordeel van Salomon, te herstellen. By ongeluk, in het | |
[pagina 29]
| |
opklimmen van den trap of de stelling, welke vóor het tafereel stond, mistrapte hy zich, hetgeen zynen val veroorzaekte; naer Mechelen vervoerd, is hy aldaer overleden den 5 meert 1592, in den ouderdom van 92 jarenGa naar voetnoot(1). Zyne wooning was te Mechelen in den Bruel, over het korte Wyngaerdstraetjen, en was niet alleen met zyne werken versierd, maer ook met kunststukken van de beste meesters zyner eeuwGa naar voetnoot(2). Coxie, die eene menigte schilderyen had gemaekt, werd beticht van uit Raphaël te rooven, en zulks werd nagenoeg bewezen, wanneer Jeronimus Coc of Kock de werken van den grooten italiaenschen meester, op koper gebracht, uitgaf; dit laetste misnoegde Coxie zeer; doch deze roof, zegt Van Mander, was zoo kunstig dat er geene reden tot klagen bestond; zelfs ware het te wenschen dat allen die stelen, zulks met zoo veel verstand en overleg deden dat die vermetelheid voor bekwaemheid kon aenveerd worden. Trots deze aentyging, heeft Coxie zich eenen grooten naem gemaekt, en om het gevoelen te betwisten dat hy geene vinding had, ondernam hy de geschiedenis van Psyché in 32 tafereelen. Deze historie was ook door Raphaël behandeld geweest. Na dit was men overtuigd, dat er sedert lang zoo geenen strengen teekenaer en geredeneerden zamensteller was verschenen. (Hands. van Egid. Smeyers, kunstsch.) Deze tafereelen zyn in plaet door Marcus en Antonius, van Venetië, uitgegeven geweest. Lanzi, in de Storia pittorica, bevestigt dit oordeel, zeggende dat Coxie, by eene vruchtbare vinding, de aengenaemste uitvoering voegde, en dat zyne beste werken naer Spanje zyn gevoerd, alwaer zy aen zeer hooge pryzen werden verkocht. Hy voegde by de zuivere teekening de kleur en de kunst van samenstelling, en de schikking zyner werken toont dat hy met veel geest was bezield; hy volgde met geluk de zachte manier van Raphaël, en gelyk deze bracht hy veel bevalligheid en teederheid in 't schilderen van het vrouwengeslacht. Hoe groot echter deze verdiensten ook zyn mogen, zyn wy overtuigd dat met de begaefdheden die hy bezat, onze kunstenaer eenen hoogeren rang in de nederlandsche kunst hadde beklommen, ware hy nooit van den vlaemschen bodem geweken, om vreemde scholen na te volgen. In zyne eeuw van verbastering heeft hy eventwel het gevoel der kunst in ons vaderland voortgezet, en hiervoor alleen zyn wy hulde aen zyne nagedachtenis verschuldigd. Mechelen. C. Seffen. |
|