De Vlaamsche School. Jaargang 1
(1855)– [tijdschrift] Vlaamsche School, De– Auteursrechtvrij
[pagina 153]
| |
Het beeld der H. Moeder Gods in de middeleeuwen.
zegel van het kapittel van o.-l.-v. kerk.
tegenzegel.
Het is onzen lezeren algemeen bekend, dat in de middeleeuwen de poëtische geest onzer voorvaderen zich byzonder verlustigde in het uitvinden van mystische vormen, om al het verhevene en schoone van onzen godsdienst af te malen. Niet alleen de Godheid, de H. Dryvuldigheid, de Vader, de Zoon en de H. Geest, maer zelfs de engelen en de heiligen bezaten kenteekens aen eenieder hunner eigen en die hen van elkander moesten doen onderscheiden. De Heilige Moeder Gods bezat, zoo men denken kan, van de vroegste tyden ook eenige kenteekens die aen haer alleen, als verhevenste tusschen alle schepsels, toepasselyk waren. Daer de zegel der oude collegiale van Antwerpen ons de afbeelding van een middeleeuwsch O.L.V. beeld geeft, zullen wy in eene beschryving van dit kunststuk treden. Maria is als koningin afgebeeld, zittend op eenen troon die gelykt aen den eerezetel by de Romeinen en later by de Romeinsche keizers in gebruik. Op de hoeken des zetels zyn twee hondenkoppen gebeiteld, een versiersel dat men op het grootste deel dezer stoelen terug vindt. De H. Maegd draegt een eenvoudig kleed, waerboven de mantel, die van het hoofd nederdalende, over haren school is gespreid. Op het voorhoofd heeft zy de koninklyke kroon, welke ten dien tyde uit eenen band met vier bloemekens bestond. Rondom het hoofd prykt de enkele straelkrans (nimbus), welke aen Heiligen en Engelen toepasselyk was, en waervan men in de middeleeuwen zulk een nauwkeurig gebruik maekte, dat men aen dit teeken alleen eenen Heilige kon erkennen. In hare rechterhand houdt zy eene lelie, het teeken der maegdelyke zuiverheid; aen hare voeten heeft zy schoenen, de teekens der koninklyke Majesteit. Deze voeten rusten op eenen grond, waeronder het afbeeldsel eens duivels is geplaetst. Met de linkerhand houdt de H. Maegd den Zaligmaker op haren schoot. Volgens het gebruik dier tyden is de kleedy van het kind Jesus zeer eenvoudig. Zyne voeten zyn naekt, ten teeken der GodheidGa naar voetnoot(*), en rondom zyn hoofd prykt een stralenkrans, maer ditmael met het kruis, insgelyks het teeken zyner Goddelyke natuerGa naar voetnoot(**). | |
[pagina 154]
| |
Het Kind Jesus houdt den wereldbol met de linker, en zegent met de rechter volgens de latynsche wyzeGa naar voetnoot(*). Van deze zittende Lieve Vrouwebeelden zyn er slechts weinige tot ons gekomen; en onder de schoonste die thans nog bestaen, moet men dat der St. Peeterskerk te Leuven tellen. Dit beeld dat, even als de Antwerpsche zegel, de H. Maegd als koningin vertoont, kan eene goede gedachte geven van de hoogte welke de beeldhouwkunst in vroegere eeuwen in België heeft bereiktGa naar voetnoot(**). P. Génard. |
|