Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen
Ferdinand Khnopff (1858-1921).
Memories.
Pastel op papier, op doek gebracht. 127 × 200 cm.
Gesigneerd. 1889.
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel.
Ferdinand Khnopff is in België de belangrijkste vertegenwoordiger van het symbolisme. Dit is een laat-19e-eeuwse internationale stroming waarvan de aanhangers kunst niet meer beschouwen als voorstelling van de werkelijkheid, maar als symbool van het bovennatuurlijke.
De vrouw speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Khnopff neemt doorgaans zijn zuster als model. Zij verschijnt onder verschillende gedaanten, gaande van sfinx tot engel.
In de grote pastelcompositie ‘Memories’ wordt zij zevenmaal, in verschillende kledij en houding, afgebeeld als jonge vrouw die de tennissport beoefent.
Het geheel verkrijgt hierdoor een irreëel karakter verwant aan een droom die opgebouwd is met herinneringen uit ons onderbewustzijn. Kenmerkend is ook de statische houding van de figuren.
Dit is enigszins verklaarbaar indien men weet dat aan de basis ervan een reeks foto's ligt.
Meer over de relatie tussen fotografie en plastische kunsten leest U in de editie 1978 van Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen Komen verder nog in deze jaargang aan bod:
- | Vijf eeuwen dorpslandschap |
- | Japanse prentkunst |
- | Het succes van Jacob Jordaens |
Prijs: voor Willemsfondsleden: 500,-fr. (i.p.v. 650,-fr.)
Hoe bestellen: door storting op rekeningnummer 440-0330001-79 van Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen te Gent met vermelding ‘OKV 1987 - Lid Willemsfonds’.
Ook andere jaargangen zijn nog beschikbaar.