zelf volkomen, en commentaar heeft dan ook enkel zin als hulpmiddel om de receptie te vergemakkelijken (te versnellen).
Als ‘kunstwerk’ (kunst-werk, kunst/werk) is het een voorbeeld van een onderneming op het exclusief formele vlak waarin een samengaan wordt aangewend van disciplines: literaire tekst (als literair te lezen tekst), grafieken, schilderwerk en plastische montage. Deze onderneming is daarbij slechts in haar analogische aspect referentiëel, en wordt daarin ook relevant: zij wijst, als spel, naar de zinloosheid (de steriliteit, dus: de repressie) van de wet (van de wet als monopolie). Maar spel én wet zijn, in hun gratuit karakter, bron van genot. (En het (sadomasochistische) genot aan de wet is niet alleen het privilege van de wetgever.) In dit formeel en dit gratuit karakter is dit werk hier ‘kunst’, zelfs absolute kunst. Maar: deze kunst, dit product, zomin als commentaar haar kan vervangen, kan zij haar maker uitsluiten: zij is in haar volmaaktheid (in haar interne logica) niet de uitdrukking van een schoonheid die, artistiek, kan worden opgevolgd door andere - integendeel: zij is de uitdrukking van een absurditeit, en die dus niet tot OPvolging zou kunnen leiden, alleen tot NAvolging. M.a.w. dit product draagt, manifest, geen enkele productiviteit in zich, de maker wordt niet overbodig: hij wordt meer dan nodig.
Werk van J.-P. Maury bevindt zich in de verzamelingen van o.a. het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek, het Gemeentekrediet, het Ministerie van Cultuur,...; hij was laureaat van de Prijs van de Jonge Belgische Schilderkunst 1971, van de Prix Berthe Art 1971, van de Prix Madame Bollinger 1972 en van de Belgische Stichting Roeping 1972; hij verzorgde de decoratie van de Zaal van de Internationale Conferenties in het International Press Center te Brussel en van de hall van het hoofdgebouw van Warneton Chappée te Vilvoorde; naast vertegenwoordiging in een 30-tal groepstentoonstellingen in binnenen buitenland, hield hij een 7-tal persoonlijke tentoonstellingen in België en in Nederland. In oktober heeft in het ICC te Antwerpen een overzichtstentoonstelling plaats van zijn ‘programmeringen’.