op een schijn die kan worden weggewist door wederzijds nauwgezetter onderzoek.
Dit werd nooit herroepen. Nog vijftig jaar na de dood van Thomas werd het Thomisme bestreden, heftig soms, maar in 1322 werd Thomas reeds heilig verklaard. Van in de 14e eeuw werd hij doctor communis, van in de 15e doctor angelicus genoemd, in 1567 werd hij tot kerkleraar uitgeroepen en in 1880 tot patroon van alle christelijke scholen. Van zijn geheim, dat slechts een ei van Colombus was, om rede en geloof hand in hand de weg van de westerse beschaving te laten opgaan, werd geen gebruik gemaakt. Het is natuurlijk al te simplistisch de geschiedenis met uitgestoken vinger voor te houden hoe zij had moeten verlopen, maar tegenwoordig ontkent niemand meer dat er te weinig soepelheid werd betoond tegenover de orthodoxe kerken, protestantisme. Darwinisme, modernisme en de criteria en resultaten van het vrij onderzoek. Terecht vroeg onze huidige Paulus VI vergiffenis aan zijn afgescheurde broeders.
De bitterste vrucht van de verstarring is misschien niet de afvalligheid, maar de binnenkerkelijke contestatie. Het hoogste, absolute gezag heeft zelfs geen macht meer op zijn bisschoppen, theologen, moralisten, liturgisten, priesters, gelovigen. Dezer dagen keurden de belgische bisschoppen in een gezamenlijk herderlijk schrijven de recentste pauselijke uitspraak inzake morele overtredingen sub gravi volledig goed en, alsof zij niet wisten dat zij er het verbod volledig mee te niet deden, voegden zij er langs hun neus weg aan toe dat het natuurlijk moeilijk zou zijn bedoelde overtredingen met volle kennis en toestemming te begaan, een moeilijkheid die voor alle doodzonden geldt en alleen voor deze wordt onderlijnd.
Twintig jaar geleden ging de roep dat Afrika ontwaakte, nu ontwaakt de kerk.
De afvalligen dienen zich buiten de aangelegenheden te houden van een instituut dat zij hebben verlaten. Men kan echter niet van hen eisen het belangrijkste cultureel gebeuren van onze eeuw te negeren. Al glimlachen zij schouderophalend voor de nabootsing van de showbusiness tijdens de eucharistievieringen in de moedertaal en voor andere aggiornamentostaaltjes, bijvoorbeeld brave vaders van een talrijk kroost die voor de camera trots verklaren dat een paar van hun kinderen communistisch denken, het ontgaat hun ook niet dat de gelovigen veruit het vitaalste deel van ons volk zijn, als vitaliteit gelijk staat met beweeglijkheid, zin, lust en kracht tot vernieuwing.
Een beweging zo onmetelijk als het aggiornamento laat zich door geen paus zadel en gebit opleggen, door geen mens overzien. Desondanks is het nu nog altijd duidelijk dat de kerk zich heel wat tribulaties zou hebben gespaard door de gouden raad van Thomas te volgen. Het werk van Wildiers toont aan dat dit nog steeds de enige goede weg is.
Het debat van de Franse filosofen over tijd en eeuwigheid deed denken aan de titel van een der eerste boeken van Frankrijk's huidige maître à penser J.F. Revel: ‘Pourquoi encore des philosophes?’. Inderdaad, in het ijle goochelend met abstracte begrippen,