Initiatie
De overtuiging dat de dienaar van de toneelspeelkunst naar de regels en vooral naar een stijl voor het spel moet zoeken heeft Teirlinck nooit losgelaten. Reeds in 1908 was hij tot nieuwe inzichten gekomen waar het de vormgeving van het toneel en de taak van de acteur in het scheppingsproces betrof. In een kort geschrift dat onder de titel Het Vlaamsch Toneel verscheen en dat in een eerste deel de visie van de auteur op het Vlaamse toneel sedert 1830 weerspiegelde, maken we ook kennis met Teirlincks ontdekking van E.G. Craigs geschrift The Art of the Theatre, dat in een Nederlandse vertaling was verschenen. Het kan niet ontkend worden dat dit opstel een ongemeen revelerende waarde bezit. Maar toch valt het op hoe weinig persoonlijk Teirlincks oordeel over de stellingen van de Engelse toneelhervormer klinkt. In een paar korte trekken geeft hij er de essentiële punten uit Craigs gedachten weer, verklaart dat alleen de regisseur heerst en dat de acteur gewillig naar zijn beheer moet handelen. Het theater, dat een kunstbeeld van het leven is, mag bovendien geen ‘vertolking’ van een dramatisch gedicht brengen, maar dient zijn soevereine schepping in de handeling, de mime, ja zelfs de dans te erkennen.
Men kan zich de vraag stellen in hoeverre Teirlinck deze principes toen in de eigen ervaringswereld heeft opgenomen. Ons lijkt het dat zijn wilskrachtige belangstelling door de visionaire kracht van Craigs totaliteitsvisie op dat moment nog te zeer geboeid was om deze aan de realiteit van het toneel te toetsen. Craig had immers horizonten geopend die de toegang tot de tempel van het Theater schenen vrij te maken. Hij had voorspeld dat de wedergeboorte van het toneel nakend was en had een stoute worp naar het ontstaan ervan gedaan. Teirlinck, die steeds door een onverminderd streven naar volmaaktheid was gedreven, had in Craig de wegwijzer gevonden; ook in Vlaanderen moest de profetie van ‘de kunst van het theater’ met eenzelfde geloofsijver verkondigd worden.
Reeds eerder hebben wij erop gewezen hoe Teirlinck bij het begin van de