- En heb je wat verkocht?
Walter tikte de as van zijn sigaret.
- Dat is een kwestie van hersens, hart en geld. Als je vóór een goed schilderij staat, dan krijg je een slag in het gelaat. De man, die de slag voelt en zich laat vertederen, bezit het geld niet om te kopen. Hij kan ten andere nooit zijn natuurlijke neigingen volgen, want er hangen steeds geldelijke moeilijkheden als een blok aan zijn been. Hoe geraakt iemand tot zijn natuurlijke bestemming zonder beurs?
Een vijftiger ging voorbij met een kleine jongen, die trachtte te zien waar het licht vandaan kwam.
- Dit, zegde de oude, dit zijn echte tableaux...
En hij strekte de rechterarm in een wijd gebaar, dat alle doeken in het salon moest omvatten.
Walter trapte zijn sigaret uit.
- De luizen met geld staan afkerig tegenover een lapje heide. Zij willen sensatie of een naam in een dure lijst...
- Natuurlijk is de bourgeois zo smakeloos als water, beaamde ik, maar er zijn wel proletariërs, die een weg vinden voor hun natuurlijke neigingen. En geldzakken, die hun menselijke aard in de juiste baan weten te houden.
- Inderdaad, antwoordde Walter, inderdaad. Witte raven. Witte raven.
Hij kruiste opnieuw de armen en deed zijn jas vreselijk rimpelen.
Rachel was achtergebleven en stond te treuzelen vóór de perzikboom in bloesem.
Wij waren de laatsten. Over enige ogenblikken zou Walter de lichten boven zijn heide uitdoven.
Hij nam Rachel's fijne vingeren tussen zijn grove handen.
- Als je trouwt, geef ik je die perzikboom. Maar het moet met Herman zijn.
Hij klopte mij vertrouwelijk op de schouder en lachte ons weer toe met samengeknepen ogen.
Zodra wij de straat bereikt hadden, liet een man een ijzeren rolluik achter ons neer.
De lichten trilden nu in felle witheid. Honderden mensen kuierden over de voetpaden. Alleen, met tweeën, met drieën. Af en toe jonge mannen en meisjes op rijtjes, arm in arm.
Langs bars, brasseries en bioscopen waren glimmende wagens geparkeerd. Rinkelend reden zwaar beladen trams voorbij.
Rachel en ik liepen verloren tussen de menigte, die de straat op en af slenterde voorbij een kleine jongen met een waterhoofd, die avondbladen verkocht.
- Van de rustige heide naar de dreunende drukte van de stad is slechts één stap, maar toch ben ik nog steeds niet los van Walter en zijn doeken.
- Altijd wat laat om je aan je milieu aan te passen. Of soms te vroeg. Laat ons maar wat lopen, zoals de andere mensen. Spreek me geen ganse avond over het theater en de expositie.