Hij begint met Ursprung der Kunst, om dien te vinden in Kunst und Religion. In Sprache der Seele vindt hij het antwoord op de vraag wat kunst is, - in tegenstelling met het klaar-bewust-wetenschappelijke, dat de Sprache des Verstandes is.
In dit eerste deel schemert sterk door de katholiek die Niemann is, iets wat echter heelemaal weer verdwijnt in het verder verloop van het werk.
‘Want kunst kan, ten minste in haar hoogste, verhevenste scheppingen, slechts verklaard worden als de uiting, als de openbaring van iets goddelijks in den mensch of door den mensch’ - iets wat, zoolang het zoo algemeen blijft, door elkeen kan onderschreven worden.
‘Want de godsdienst komt als rechtstreeksche openbaring uit den hooge, terwijl de kunst integendeel onder goddelijken invloed slechts uit den menschelijken geest spruit’ - iets wat zijn discusie moeilijk in de Einführung van Niemann vinden zou.
In Schöpferische und handwerksmässige Kunst worden de twee hoofdfaktoren, scheppingskracht en beheersching van de techniek, onderzocht, - twee gegevens die op onze dagen over het algemeen fel zijn uiteengeloopen, daar men eenerzijds den beroepskunstenaar (den schepper) en anderzijds het Kunstgewerbe bezit. Het is de grootheid geweest van vroeger tijd dat alle sterke persoonlijkheden begonnen zijn met vaklui te worden vóór de ontplooiing van hun genie hen tot vrijer werk bracht.
Ook het eeuwige thema Form und Inhalt im Kunstwerk wordt hier in het volledige voordeel van den vorm onderzocht.
Eenmaal tot het besluit gekomen dat kunst vorm beteekent, wordt het hoofdstuk Kunst und Naturnachahmung ingezet, een voor leeken zeer passende en eenvoudige bewijsvoering van de stelling dat kunst geen nabootsing zijn kan.
Volgen: Die wesentlichen Bestandteile des Kunstwerks: Seelische Form, Stil, Technik. - Ueber das wesen des Geschmacks. - Die besonderen Darstellungsmittel der Malerei und der graphischen Künste: Form, Farbe, Licht. - Die besonderen Darstellungsmittel der Plastik, om te sluiten met Die verschiedenen Richtungen in der bildenden Kunst: Naturalismus met zijn uitlooper Impressionismus, Idealismus met zijn uitlooper Expressionismus.
Het werk, zeer mooi uitgegeven, werd voorzien van zoowat 120 illustraties, reproducties van werken van den Assyrischen tijd af tot heden. Het speciale van de keus is, dat elk van deze weergaven haar plaats vindt in den tekst, t.t.z. dat zij het onderwerp van een korte ontleding op een bepaald gebied uitmaakt.
DOLF ROELS.