daartegenover: het wanhopige zoeken naar nieuwe ideologieën -
de koortsachtige gejaagdheid en spanning van elementair zich baanbrekende levenskracht -
de groeiende mechaniseering en - bedwelmende - techniseering van het bestaan -
dit alles is onze tijd, waartegen voor den geest slechts een reactie bestaat: redding in de immer geldende zekerheden: van het wezenlijke, van het onvoorwaardelijke, van het absolute.
Van al die spanningen is Georg Kaiser vervuld, die heele chaos beweegt in zijn werk, van hem geldt wat ergens gezegd wordt: ‘Uit den chaos komt het - zooals alles dat leven moet!’ -
Het is de intentie niet van dit werk, Georg Kaisers plaats aan te wijzen in het geheel der geestesevoluties; ik wil hier ook niet doen aan literair-vakkundige wetenschap. Ik stel mezelf als opgave, niet literatuur, maar beleven mee te deelen. Op levenswaarden komt het aan! Op leven!
En juist Georg Kaiser bezit als weinigen de gave, ons levensgevoel intenser en grooter te maken.
Plots verschenen, jaagt hij een onwaarschijnlijk groot aantal zeer verschillende drama's de wereld in, overvloed van stof en overvloed van problemen - een schier onvereenigbaren overvloed van den vorm en van de uiting - dit als eerste karakteristiek en meest in 't oog springende persoonlijkheidsstempel.
Zoo gewelddadig en krampachtig schijnt hij van binnen uit ter productie gezweept, dat in den loop van dit raadselachtige scheppen klaarblijkelijk apart wordt geboren wat samenhoort (alsof de productiewil het eerst-ontstane werk nogmaals veredeld herbeginnen wou); de schijnbaar onomstootbare wet van de evolutie blijkt bijkomstig en niet meer adequaat aan het phenomeen; het eruptieve van zijn productie laat toe af te zien van de orde waarin zijn werken zijn ontstaan, te meer daar niemand en Georg Kaiser nog het minst - daarover rekenschap geven kan; dikwijls inderdaad wordt een vroeger werk weer onder handen genomen, opnieuw gevormd, van nieuwe zijden belicht, berkneed, drie en vier bewerkingen van dezelfde stukken komen tot stand, titels worden herhaaldelijk veranderd - kortom, niet de uiterlijke, meer toevallig-chronologische, slechts de innerlijke samenhang kan hier belang hebben, - en men moet, in stee van naar geboortedata, naar innerlijke evolutie-affini-teiten en -gemeenschappelijkheden zoeken.
Het komt aan op de problemen die een dramatieker beoogt - en geldt dit voor iemand, dan is het wel voor Georg Kaiser - op de problemen en hun ontwikkeling. Niet zoo moet men het zich