en dermate weet te vatten, dat het ons wordt tot een heerlijk en blijvend bezit. Een bizonder genot wordt ons tevens verschaft door Eulenberg's stylistische soepelheid en de volmaakte kunst waarmede hij zijn onderwerp kan bemeesteren en die hij aan elke figuur weet aan te passen.’
Die hoogst merkwaardige gave heeft hij met nimmer falend geluk aangewend bij het konterfeiten van tientallen individualiteiten, thuis hoorend in de meest verschillende kunstvakken: dichters als Leopardi en Walt Whitman, dramaturgen als Ferdinand Raimund en Ludwig Anzengruber, beroemdheden uit de schilderswereld als Velasquez, Watteau en Reynolds, toondichters als Weber, Liszt en Offenhach. Een onafzienbare rij van levende beelden waarvan de typische trekken met volmaakte duidelijkheid zich vastzetten in de herinnering van den lezer. De figuur Offenbach bijv., om er maar ééne te noemen, werd door Eulenberg geteekend - en dit op een paar bladzijden - met een maëstria in het raccourci die, nà E.T.A. Hoffmann, wellicht nooit meer bereikt was geworden.
We maakten hierboven terloops gewag van de schilderijenverzameling Alfred Flechtheim - een manifestatie waarvan de belangrijkheid, met het oog op den ontwikkelingsgang der moderne schilderkunst en haar bekend-worden aan gene zijde van den Rijn, niet mag onderschat worden. Voor velen bracht zij toen de openbaring van het genie van Vincent van Gogh en voorts de kennismaking of betere vertrouwdheid met het oeuvre van Cézanne, Gauguin en Henri Rousseau, terwijl ze de aandacht vestigde op Henri Matisse, Picasso, Marie Laurencin, Kokoschka en ook de graphische kunst van Edvard Munch in een veel zuiverder licht stelde. Onder de schrijvers die voor den kataloog dezer tentoonstelling een commentaar geleverd hadden, figureerden o.a. Jacques Rivière, A. Volland, Guillaume Apollinaire en André Salmon naast W. Uhde, Meier-Graefe, Carl Sternheim - en Herbert Eulenberg. Laatstgenoemde trad hier echter niet op als vaandrig van eene of andere moderne groep. Zijne bijdrage - eene overigens wel kenschetsende voor Eulenberg's talent - gold de Napoleon-buste van Canova. Eulenberg is trouwens op literair gebied en meer speciaal in de dramaturgie niet wat men thans een ‘modernist’