en geleerden als landbouwers en werklieden. Al voelt hij dat er veel te doen valt om de armste, tevens de talrijkste, klasse te helpen, toch ziet S.S. de handarbeidersklasse niet als de voortbrengende klasse bij uitmuntendheid aan. Zóó zou hij wenschen dat de werklieden spraken tot hun werkgevers: jellie zijt rijk en wij zijn arm, jellie werkt met het hoofd en wij met de armen; uit deze twee grondverschillen spruit voort, dat wij u ondergeschikt zijn en zoo moet het ook. Pas heeft Maxime Leroy o.m. twee standaardwerken laten verschijnen over den schrijver van het Catéchisme des industriels; het zijn: La Vie du Comte Saint Simon, Paris, Grasset, en Le Socialisme des Producteurs: Henri de Saint Simon, Paris, Rivière.
In een breedvoerig artikel, in het reeds vermelde no 14 van ETUDES verschenen, geeft ons Henri du Passage een commentaar van het leven van H. de S.S. en bespreekt de studies van Maxime Leroy. De ‘carrière’ van den verren afstammeling van den welbekenden auteur der Mémoires is een van de meest romaneske en van de pikantste die er bestaan, ongelukkiglijk te ingewikkeld en te lang om hier te worden naverteld. Laten we eerder de aandacht vestigen op hetgeen een duurzamer bestaan had dan dat lichaam, dat hij, een paar maanden voor zijn natuurlijken dood, had willen vernielen: zijn gedachten. S.S. wilde aan het menschdom, naast de persoonlijke vrijheid, de gelijkheid geven en het welzijn, door het organiseeren van de voortbrengst, door de samenwerking. Dat samenwerken zou weldra een Europeesch patriotisme in het leven roepen en in 1814, samen met zijn leerling en aangenomen zoon Augustin Thierry, gaf hij een boek uit van een verbazende prophetische kracht: Réorganisation de la Société européenne ou de la nécessité et des moyens de rassembler les peuples de l'Europe en un seul corps politique, en conservant à chacun son indépendance nationale. Zoo heeft S.S., buiten het nieuwe dat hij bracht op het gebied der sociologie, ook, voor meer dan één eeuw, de instelling voorzien, die eens voor de ontredderde wereld als de eenige reddingskans zou worden en waaraan thans zoo velen - en van de besten - met al hun krachten werken, de Volkenbond,
De REVUE D'HISTOIRE ÊCONOMIQUE ET SOCIALE (Paris) heeft het noodig geacht een speciaal nummer te wijden (XIIIe année, 1925, no 2) aan de Saint Simon en het Saint Simonisme. Een onuitgegeven brief van den philosoof aan Keizer Napoleon I over de organisatie van het publieke recht werd er in gepubliceerd. Maxime Leroy, hooger vermeld, laat er een breedvoerige studie verschijnen over Les spéculations foncières de Saint Simon et ses querelles d'affaires uvec son associé le comte de Redern. Georges Brunet publiceert er Les Souvenirs de S.S. van Léon Halevy, een tijdgenoot en vriend van den philosoof, van wien ons een zeer levendig portret gegeven wordt. De h. de Monzie, Fransche Minister van het Openbaar Onderwijs, spreekt ons over Saint Simon et l'Instruction publique. Mevr. Marguerite Thibert onderhoudt ons over Le Rôle social de l'Art d'après Saint Simon. Georges Bourgin publiceert van P. Enfantin, lid der Commission Scientifique de l'Algerie en aanhanger van het Saint Simonisme, een Mémoire, geschreven in 1844, sur les relations nouvelles que la colonisation de l'Algérie peut et doit établir entre la France et la Suisse, les Etats Allemands du Rhin et la Belgique. Prof. Henri Sée bestudeert La Notion des Classes Sociales chez les Saint Simoniens. J.L. Puech schetst de verhouding van Flora Tristan, de hartstochtelijke syndicaliste en grondlegster der arbeidersinternationale, tot de discipelen van Saint Simon, voornamelijk tot P. Enfantin.
Ferdinand A. Ossendowski, een Poolsche hoogleeraar, die Azië uiterst goed kent, daar hij dit werelddeel 30 jaar lang in alle richtingen heeft doorreisd, laat in de REVUE DE FRANCE van 15 Juli ll. een studie verschijnen over L'Asie qui se réveille. Na den moreelen toestand der Aziatische volken te hebben geschetst, (de xenophobie is bij allen onder hen, ook bij Japan, tot een hoogtepunt gestegen), bestudeert schrijver de propaganda der Bolsjeviki op het grond-