Tooneelkroniek
Noel Peri: Cinq Nô, drames lyriques japonais. (Editions Bossard, Paris; Prijs: 27 frank).
In de serie ‘Les Classiques de l'Orient’, ‘collection publiée sous le patronage de l'Association française des amis de l'Orient’, is verschenen een bundel Japansche lyrische drama's, met voowoord, nota's van Noël Péri.
De Japansche dramatische literatuur heeft het voorrecht een eigen vorm te bezitten, de ‘sarugaku no nô’, tegenwoordig ‘nogaku’ of, eenvoudig nô geheeten. Het is deze nationale vorm (zie hooger!) die het eerst in de plaats van de dansen, of, beter, naast de dansen, op de vroegere estrade, een dramatische actie bracht, waardoor de gebaren en de vormen, de plastische schoonheid van den dans aan bepaalde personages als uitdrukkingsmiddel gingen dienen.
Zooals onze mysteriespelen, ontstond de nô, althans voor een gedeelte, in de schaduw der tempels, uit religieuse feesten en volksvermaken. Al de rollen werden door mannen vertolkt. De voornaamste spelers hadden maskers voor. Spoedig breidde zich het veld der nô (zooals de antieke tragedie) uit tot de heldenvereering, al kreeg het tragisch element hier niet de bovenhand - daar het tragisch gebeuren veeleer verteld wordt, dan wel in actie gegeven. De nô is een soort van lyrisch drama, met koren en orkest, en met dit verschil dat ons lyrisch drama vooral muzikaal is, terwijl het lyrisme in de nô vooral poëtisch is, aan de muziek niet meer vragend dan een uiterlijk rhythme.
In hoofdzaak heeft de nô slechts twee personages, die door twee geheel verschillende categorieën van spelers vertolkt worden: shite en waki, en waaromheen de andere rollen, alle bijrollen, zich groepeeren, o.m. de komische rollen, de muzikanten, de zangers. De shite is de eigenlijke vertolker van het stuk, tevens zanger en danser; hij is de ‘ster’, op wien heel het stuk rust. Zijn rol is het centrum en de spil er van. De waki is daar om hem de repliek te geven; hij prepareert de tooneelen; zijn tegenwoordigheid, zijn vragen, de gebeurtenissen en voorvallen die hij uitlokt, geven den shite gelegenheid tot zang en dans. Uit de oppositie van den waki en den shite is de dramatische actie ontstaan en de vorm der nô. Althans in zoover hier voor onze begrippen dramatische actie aanwezig is! Want de nô