met twee korte beweginkjes, waarvan dan nog het eene - in 't Nederlands het eerste, in het Duitsch het tweede - zwakker is dan het andere. Daar nu de zware beweging beurtelings de eerste en tweede zijn kan, zijn er zes mogelike versvoeten:
-' ◡, -' -, -' ◡ ◡, ◡, -', - -', ◡◡ -'.
Alle andere versvoeten zijn samengestelde voeten, zooals in de muziek alle andere maten dan 2/2 en ⅔ samengestelde maten zijn, wat de auteur dan ook zegt. Hij had er echter dan ook moeten bijvoegen, dat een voet als de amphibrachys of trippelmaat niet bestaan kan, omdat die een inschuiving van de zware beweging in de zwakke veronderstelt, wat een physiese onmogelikheid is. Ook zijn alle amphibrachyse verzen eigenlik anapestiese verzen, en
Niĕt ste͞eds ĭs / d̆e li͞ef / d̆e / b̆est͞en / d̆ig / văn du͞ur / is te meten en te lezen als
Niĕt ste͞eds / ĭs d̆e l͞ief / d̆e b̆est͞en / d̆ig văn du͞ur /
Evenzo is de rhythmus van een vers het ordelik dynamies verschil tussen de versvoeten, 't is te zeggen, het feit dat er op een bepaalde plaats een voet van een verschillende rhythmus dan de andere aangewend wordt. De rhythmus van de hexameter ontstaat (in de schoolscansie) doordien, terwijl de eerste vier voeten onverschillig dactylen of spondaeën mogen zijn, de vijfde een dactylus en de zesde een spondaeus moet zijn.
Over de aard van onze klemtoon handelt E. v. O. als een kunstenaar, als hij beweert dat die ligt op het zakelike deel van het woord om het te doen uitkomen. Had hij zich herinnerd dat in alle Indo-Germaanse talen de beklemtoonde lettergreep niet de klemtoon heeft wegens haar waarde of betekenis, maar wegens haar plaats in het woord, dan zou hij niet twijfelen waarom dat in het Germaans anders moet zijn. In lat. amabilitátem ligt de klemtoon op ta omdat die lettergreep de voorlaatste is en lang is, in amabilitas op bi, in amábilis op ma omdat die lettergrepen de derdelaatste zijn terwijl de voorlaatste kort is, maar de betekenis van ta, bi of ma zijn daar voor niets tussen. Zo ligt bij ons in wéduwenaar de klemtoon op we omdat die lettergreep de eerste is van het woord. Een toon die een lettergreep