Nog altijd wil Francis Jammes min of meer godsdienstig stichten, maar hij vervalt toch nooit, wat men zou kunnen vreezen, in koude woordenmystiek. - La Lampe d'Aladin door Jean Corteau, een eersteling, die meer is dan een belofte. - Crépuscule d'amour van G. Batault is een boek stemmingspoëzie, heelemaal in ‘demi-teinte’, vol gracie en slechts genietbaar voor den fijnvoelenden, aandachtigen lezer. - La Pâque des Roses heeft mij eens te meer overtuigd, dat Fanny-Lérys een der beste dichters van de jonge school is.
Voor hen, die zich met letterkundige studie bezighouden kan ik o.m. de volgende werken ter raadpleging aanbevelen: Poëtes d'aujourd'hui par Ad. van Bever et Paul Léautaud (Mercure de France, 2 vol.), een uitmuntende bloemlezing, die zelfs als kritisch werk in aanmerking kan komen, dank zij de talrijke nota's. - In Païens d'aujourd'hui bewijst de schrijver Martin Mamy, dat hij niets van poëzie begrijpt. - Notes sur le symbolisme par E. Belot moge als historisch document gelden, doch om als kritiek ernstig opgenomen te worden, is het àl te partijdig geschreven.
Dat is niet het geval met het boek van Edmond Lepelletier over Emile Zola. Dat is een werk heelemaal te goeder trouw, historisch nauwkeurig en kritisch rechtvaardig. Dat Edmond Lepelletier Zola's bemoeiingen om Dreyfus betreurt, belet hem volstrekt niet een eerlijke en hartelijke bewondering te koesteren voor ‘l'analyste de nos moeurs et le clinicien de nos passions et de nos tares.’ Dit boek is zijnen voorganger Paul Verlaine, sa vie, son oeuvre, van denzelfden schrijver, ten volle waardig.
Esquisses et souvenirs par Jean Morréas is een prachtwerk van kritiek, van gedachten en vooral van stijl: bondig, sober, juist. Eenige woorden volstaan hem om een vonnis of oordeel te vellen. Het werk getuigt van een - voor Frankrijk - ongewone wijsheid. Het artikel over het romantism is heerlijk. Men mag Jean Morréas als een klassiek schrijver beschouwen.
Parnasse érotique du XVe siècle recueilli par J.M. Angot: ‘een leutig boek’, zooals Lode Baekelmans schreef, niet voor jonge meisjes, maar toch genietbaar, ook voor den ernstigen lezer, door de naïveteit zijner onzedelijkheid. - Les Idées et les Formes par Péladan is dikwijls de herhaling van wat wij reeds wisten over oude beschavingen. Toch is het steeds interessant en soms zeer juist en geniaal in zijn bewijsvoeringen. Het werk is blijkbaar te vlug geschreven en zou bepaald winnen door besnoeiing. - Les Poëtes du terroir du XVe au XXe siècle, choisis et composés par Ad. van Bever: onmisbaar voor hen, die willen nagaan de nog onzekere betrekkingen tusschen de