Vestdijkkroniek. Jaargang 2007
(2007)– [tijdschrift] Vestdijkkroniek– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 1]
| |
[Nummer 110]Hank Ort
| |
[pagina 2]
| |
te dingen.Ga naar voetnoot5 Bij een teveel aan feiten en een tekort aan duiding ontstaat echter het risico dat biografische trivialiteiten ontluisteren en zelfs het zicht op het genie belemmeren. Hoe is dat bij Hazeu? Naar zijn biografie werd reikhalzend uitgekeken. Met de feiten bekend uit het werk van Gregoor en Visser - nu aangevuld met de niet eerder beschikbare briefwisseling met Henriëtte van Eyk - zou de nieuwe biografie het rangschikken van feiten moeten kunnen ontstijgen. Welnu, de critici zijn in meerderheid te spreken over de feitenschikking. Helaas blijkt daar bij nadere beschouwing nog wel wat op af te dingen, zoals Hartkamp laat zien, maar de waardering overheerst. Eensgezindheid is er echter ook in de teleurstelling over het ontbreken van duiding. In dat opzicht heeft Hazeu de grote verwachting niet waargemaakt. Het laatste woord over Vestdijk is nog niet geschreven. Die eensgezinde teleurstelling zegt veel over de stand van zaken in het biografiedebat anno 2007. Van nieuwe biografen verwachten we meer dan alleen de feiten. Natuurlijk moet hij of zij meedogenloos nauwkeurig zijn en scrupuleus verantwoorden, natuurlijk verwachten we overzicht over het leven en inzicht in de sociaal- en cultuurhistorische context, maar bovenal zijn we toch geïnteresseerd in het genie en zijn werk. Met het verschijnen van een deel van de briefwisseling met Henriëtte van Eyk is een lacune gevuld in het biografisch feitenmateriaal, maar ook daar dreigt ontluistering. Boter, vlees en jam, maar géén kloppend hart, want daarvoor moeten we elders in het oeuvre van de grote schrijver zijn. Kijk zelf maar hoezeer de door Hartkamp in zijn essay geciteerde hoogtepunten uit uiteenlopende werken ons nog altijd vermogen te raken. Mag bij een groot kunstenaar het werk echter zijn dan het leven? Over de briefwisseling naar verwachting meer in de volgende kroniek.
In aansluiting op de biografierecensies gaat Max Nord in op de depressies van Vestdijk, maar ook hij kan de relatie tussen de depressies als psychopathologische fenomeen en het onnavolgbare genie van de kunstenaar niet verklaren. Jan Huijnink levert een welkome bijdrage met aandacht voor een van de verhalen. In ‘Het stenen gezicht’ gedroomd geeft hij een uitgebreide analyse. Tot slot behandelt Glen Fobelets het modernisme in de roman Meneer Visser's hellevaart. Het artikel is een bewerking van zijn eindverhandeling voor de Vrije Universiteit Brussel ‘Het modernisme in de romans van Simon Vestdijk’. Als resultaat behaalde hij een 16/20, wat een ‘grote onderscheiding’ is in België. We laten het aan de lezer om zijn insteek te vergelijken met Marres en Saba.Ga naar voetnoot6
Ik wens u weer veel leesplezier!
De ALV 2008 vindt plaats op zaterdag 29 maart 13.30 uur in de nieuwe OBA Oosterdokeiland. Programma wordt nader bekend gemaakt. Kijk ook op de website. |
|