Uit tijdschriften en dagbladen
- Jessica Durlacher noemt in een interview met Margot Dijkgraaf Terug tot Ina Damman het beslissende boek (NRC Handelsblad, 25 januari 2002). ‘Het was mijn eerste volwassen boek, een boek waarvan ik dacht: dit lijkt op wat ik voel, alleen is het hier nieuw en mooi. [...]’ Ook de manier van vertellen sprak haar aan. ‘Hij heeft iets heel onrechtstreeks. Eigenlijk vertelt hij net de gedachte die erboven of eronder zit. Hij formuleert niet de gedachte zelf - hij zweeft eromheen en dat vind ik aantrekkelijk. Je brengt mensen in de sfeer van wat je wilt beweren, zonder de betovering weg te halen. Hij is heel weinig expliciet en toch heel direct. Maar Vestdijk is geen taalkunstenaar, hij is meer verhaaltechnisch en psychologisch interessant. Zijn taal heeft iets weerbarstigs, je ziet dat hij worstelt om uit te drukken wat hij wil zeggen. Lange, lange zinnen. Dat vind ik ook fijn. Terug tot Ina Damman is echt een schrijversboek. Er zijn een miljard boeken geschreven over jeugdliefdes, maar er zijn er maar een paar waarin het echt goed is gedaan. Maar een heel klein stukje van het boek gaat werkelijk over Ina Damman, het middelste deel, de rest gaat over het groot worden van die jongen en toch gaat het hele boek over die jeugdliefde - dat vind ik knap.’ Zijn perfectionistische eerlijkheid - dat is eigenlijk wat Durlacher in Vestdijks werk het meest bewondert. ‘En zijn grote gebrek aan gêne, wat een groot goed in dit soort materie is.’
- Het Nederlands Dagblad van 18 januari 2002 signaleert Vestdijkkroniek 96, 97 en 98 met een korte beschrijving van de inhoud. ‘Het leek erop dat men over Vestdijk uitgepraat was, maar de feniks is uit zijn as herrezen.’
- In Parool van 18 december 2001 schrijft Paul Arnoldussen over Wim Hazeu: Over een jaar of vijf hoopt hij zijn Vestdijk-biografie af te ronden. [...] De debatten over de eisen waaraan een biografie moet voldoen, qua interpretatie, qua psychologisering, zijn aan Hazeu niet erg besteed. ‘Een goede biografie is een biografie die niet verveelt.’ Natuurlijk kwam ook de positie van Mieke Vestdijk, de weduwe die de reputatie heeft bemoeizuchtig te zijn, ter sprake. Voor de vorige Vestdijk-biograaf, de inmiddels overleden Hans Visser, was ze een soort nachtmerrie. Hazeu: ‘Daar heb ik van geleerd. Ik heb met haar een contract waarin staat dat ik alles mag lezen en overal uit mag citeren.’ Welk belang had zij bij zo'n contract? ‘Ze wil een goede biograaf, die krijgt ze dankzij die afspraak. En ze kan, verwijzend naar dat contract, verder iedereen de deur wijzen.’