Fromm: ‘Liefhebben, een kunst, een kunde’, las ik een betekenis van orgiastische belevenissen: een poging van mensen om aan hun isolement te ontkomen, die me ertoe bracht, achter het houden of verbieden van een bacchanaal, een dimensie te zoeken die aansluit bij het begrip ‘paradoxale verenkeling’. Echter, dit is een onuitgewerkte gedachte N).
V Dat is iets anders. Er is wel een religieus aspect aan het houden van een bacchanaal..., maar de ontstaansgeschiedenis van Tdr verschilt erg van die van Hvb. Tdr is geschreven als reactie, om het nationaal socialisme de nek om te draaien; en als je het boek leest moet je er wel bij denken, dat hij toen in een gijzelaarskamp zat. Hvb daarentegen heeft een autobiografisch tintje. Vestdijk is als jongen daar eens tegenaan gelopen toen hij bij familie in Den Haag logeerde. Op basis van dat incident heeft hij in 1968 heel nauwkeurig een roman geconstrueerd.
N Dan zou je haast denken dat hij FRANS is?
V Ja, maar ik denk eigenlijk dat hij Arjen Merckelbach, de schoolvriend van Frans, is, want hij was een logé: maar zo moet je niet denken, hij is geen van allen, want het is een zorgvuldig bedacht en goed geconstrueerd boek, de plot en alle karakters zijn opnieuw uitgevonden en Vestdijk is evenmin Frits de vader, als Frans de zoon. Ik denk, dat als je verbanden ziet liggen met Tdr, dat daarover best een essay te schrijven is, maar dat Vestdijk er bij wijze van spreken verbaasd over op zou kijken. Ik denk, dat Vestdijk er zijn grote trots aan had, dat zijn boeken allemaal heel anders waren. Ik vind, dat ze allemaal anders zijn, op pagina één begint ieder boek al met een complete nieuwe wereld, die in één zin geheel gevisualiseerd is.
N Nadat het scenario goedgekeurd is, wat zijn dan achtereenvolgens jouw werkzaamheden aan de produktie van de film?
V Ik regisseer de film, dat is ‘casten’ en zeggen waar de camera's moeten staan. En de helft van de tijd ben ik bij de montage, samen met Frans Rasker en een ‘cutter’, dat komt omdat ik weet waarom het zo-en-zo opgenomen is. Anders zitten zij soms uren te zoeken naar iets, dat heel gemakkelijk op te lossen is.
N Wil je bepaalde beelden persé in de film?
V Ja, en als ze niet werken, dan gaan ze eruit. Maar daar is iets heel raars mee, je móet exacte voorstellingen hebben (als leidraad N), maar ze komen nooit zo uit. Film is niets anders, dan dat het de mensen stimuleert