De zes adagio's van Willem Pijper
Willem Pijper componeerde voor de leerlingsinwijding van de Orde der Vrijmetselaren, waarbij hij was aangesloten, de zes Adagio's voor orkest, die elk als tempelmuziek bedoeld waren voor een bepaalde fase van het inwijdingsritueel.
Pijper voltooide het werk in 1940.
Gezien de bestemming keerde hij voor dit werk bewust terug tot het vertrouwde tonaliteits-principe: de Adagios staan in toonaard van C gr. t. en c kl. t. De muziek komt tot de toehoorder als een verstaanbare taal, rijk melodieus en mild van harmonie en mede door de instrumentale timbres, waarmede zij tot klinken wordt gebracht bezit zij een treffende uitdrukkingskracht.
Toen Willem Pijper met het componeren van de adagios begon, bestond er reeds een grote vriendschap tussen hem en Simon Vestdijk, die tot een intensieve artistieke samenwerking voerde.
Deze betrof de mystiek-occulte opera ‘Merlijn’, die Pijper wilde componeren en waarvoor Vestdijk de tekst zou schrijven. Door de dood van Pijper in 1947 bleef deze opera onvoltooid.
De toelichting op de zes adagios van Willem Pijper is van de muziekdeskundige van de Stichting Jeugd en Muziek Haarlem.