eerzuchtige bedoelingen. Het ligt in den aard der zaak dat hetgeen over den oorsprong, den geest en de leerstellingen dier partijen bij de Israëlieten gezegd wordt, de bevatting van den eenvoudigen toehoorder wel wat te boven gaat; maar dit neemt niet weg, dat zulke evangelieprediking, zulk ontvouwen van geest en rigting, ook met betrekking tot de verschijnselen onzer dagen, allezins gepast is voor een gehoor als de begaafde prediker in de hofstad voor zich ziet. En de menschkundige spreker behandelt zijn onderwerp zoo, dat de vrijmoedigheid tegenover aanzienlijken en nadenkenden gepaard gaat met die innemende bescheidenheid, welke het uitvloeisel is van warmen christenzin.
Ook uit een homiletisch oogpunt zijn deze drie preken merkwaardig. Door de ‘modernen’ wordt het veelal Colani als eene hooge verdienste toegerekend, dat hij het beginsel heeft uitgesproken en door eigen schitterend voorbeeld aangedrongen, dat het doel der Evangelieprediking bestaat in bevordering van vroomheid en niet in uitbreiding van kennis. Wij gelooven dat men Colani onregt doet, als men dit beginsel zooveel overdrijft, dat het didactische element in de leerrede niet genoeg tot zijn regt komt. En zoo men dit element allergelukkigst omtrent min gewone ‘preekstoel’ - onderwerpen wil zien in toepassing gebragt, dan leze men de hier aangekondigde stukken van van Koetsveld, die echter, oordeelkundig als hij is, begrepen heeft eenige historische toelichtingen, die op den kansel min welgeplaatst waren, te moeten geven in een afzonderlijk stukje, dat bij de preken behoort en ten aanzien van Fariseën, Sadduceën (over de Heriodianen viel niet veel meer te zeggen) belangrijke inlichtingen geeft.
't Behoeft niet gezegd, dat wij deze uitmuntende preken benevens de historische toelichting aan bezadigden ter versterking in hunne rigting, maar ook aan de ultra's van verschillende partijen, nadrukkelijk ter lezing, overweging en behartiging aanbevelen.
Br.