en Karthagers, Aegyptenaren en Aethiopiërs, die belangrijkheid aan beknoptheid paart, en waarin menige bijzonderheid is op te merken tot opheldering en verklaring van de Mythologie der Grieken en Romeinen, die de hoofdplaats in het boekje bekleedt. De Mythologie dezer beroemde volken, die steeds vereenigd geleverd werd, is hier voor ieder volk afzonderlijk behandeld. De Schrijver, den historischen weg volgende, heeft de Godenleer der Grieken vóór die der volken van Italië geleverd, in dier voege, dat men eerst Griekenlands Theogonisch stelsel, de Goden van den Olympos, de Chthonische Goden en Heroën behandeld vindt, en daarna de Godenstelsels der Etruskers, Latijnen en Sabijnen, met aanwijzing van de Goden die door hen van de Grieken zijn overgenomen, en ook van de Begripsgoden, die later zijn ingevoerd toen de Philosophie te Rome begon te bloeijen. Deze wijze van behandeling achten wij zeer doelmatig; ja voor eene goede opvatting van de godsdienstige denkbeelden der oude volken de ware te zijn. Aan het boekje is bovendien eene korte schets der Keltische, Germaansche en Skandinavische Mythologie toegevoegd, die tot heden, zoo wij meenen, bij 't Gymnasiale onderwijs niet in aanmerking is gekomen. Het aangename van den vorm en de helderheid van den stijl zijn allezins geschikt om de leerlingen te boeijen en hunne weetgierigheid op te wekken; de correctie is blijkbaar met zorg geschied; de druk en het papier zijn fraai, en het zestigtal groepen en figuren, op zestien plaatjes, die het werkje versieren, den inhoud verduidelijken en de lezing veraangenamen, is verdienstelijk. Dit alles, en de betrekkelijke goedkoopheid van het boekje doen ons eindigen met den wensch, dat een ruim debiet den bekwamen Schrijver en vlijtigen Uitgever beloonen moge voor de zorgen aan dezen tweeden druk besteed. Wij vestigen de aandacht van allen die in de Mythologiën der oude volken belang hebben te stellen, op dit hoogst verdienstelijke
werkje.