deugdzamen wandel verkrijgen kunt. Deze hoop wordt zelden verijdeld.’ Dit is volstrekt niet onchristelijk; maar de Christen zou toch willen lezen: ‘hoop slechts zóó veel als de hemelsche Vader u geven kan en wil; die hoop wordt nimmer te leur gesteld.’
Op bladz. 7 staat: ‘dat in den gang der menschelijke ontwikkeling, in later tijd, de gedachte aan eene godheid in hem levendig werd.’ - Zoo denkt de op zich-zelven staande wijsgeer, maar de Christen die eene Openbaring aanneemt, weet en erkent, dat de Godsbewustheid het eerste was wat zich in den mensch openbaarde, en dat eerst later die bewustheid met natuurvergoding zamensmolt.
Het vierde vertoog handelt over het geloof; maar zegt niet wát het geloof zij. Van een Christelijk standpunt gezien, wordt er zoo wel het voorwerp als de daad des geloofs in gemist.
Het zeven-en-veertigste vertoog heeft tot motto: ‘Ik vermag alle dingen door christus, die mij magtig maakt. Nu verwacht men daar te zien voorgesteld: hoe de kracht des Heeren op de zedelijke sterkte van den mensch werkt; doch, geen woord daarvan. Er wordt gehandeld over zedelijke zelfstandigheid, buiten christus om. Waartoe dan dat motto er boven?
Als de Schrijver (bl. 119) over de zonde spreekt, wijst hij niet op de verbreking der gemeenschap met God; op de ongehoorzaamheid jegens den Hemelschen Vader. - Zoo als hij haar voorstelt, is de zonde eigenlijk niet anders dan kwalijk begrepen en slecht toegepast eigenbelang. - Op bl. 123 zegt hij ook, dat de goede daden van den mensch ontspringen uit de zuivere bron zijner gedachten, maar zegt niet, hoe die bron zuiver wordt.
Aangaande God zegt de S. (bl. 67), dat Hij een voorwerp is niet van het weten....maar van het geloof. - Voor den wijsgeer zal dat misschien zoo zijn; maar de Christen weet in Wien hij gelooft. - Het is echter niet onmogelijk dat op deze plaats ‘weten’ bij vergissing is gebruikt voor ‘kennen.’
Het werk beantwoordt, naar ons gevoelen, als Christelijk Handboek niet aan zijn titel; maar wij erkennen gaarne, dat het, wat stijl en taal betreft, fraai is, en wat de zaken be-