hebben om te ontkiemen, en die ongeduldig is verstaat het woord van jakobus niet: ‘De landman verwacht de kostelijke vrucht des lands’ - want het is eene kostelijke vrucht.
Het is onze vaste overtuiging, dat vandaar alleen verbetering kan uitgaan. Die het ontkent, wij vreezen, dat hij de Schrift niet begrijpt, die met diepen zin tijdelijken voorspoed aan de vreeze Gods verbindt. En die met medelijdenden glimlach het woord: ‘dweeperij!’ op de lippen heeft - het moet ons van het hart: hij stelt zich gelijk met den boer, die den doctor uitlachte, omdat hem een zuiverend middel tegen de kiespijn gegeven werd: ‘'t scheelt me niet in de darmen, maar in den mond!’
Kleurden we misschien het tafereel wat donker: 't kan geen kwaad, er wordt toch genoeg afgetrokken, en men moet wel eens wat forsch spreken tegenover de zoetsappigheid van onzen tijd, zal men de kwaal in het hart aantasten. Zeg niet, lezer! dat wij u niets nieuws hebben gezegd. Ook dát weten wij zeer wel, maar het kan nooit te veel gezegd of te ernstig behartigd worden. En laat het u niet verwonderen, dat het te pas wordt gebragt bij de aankondiging van deze twee boekjes. Geeft ze ter lezing: dat is het uitstrooijen van een goed zaad op den akker des Heeren. De menschen, voor wie ze bestemd zijn, hebben niets ter wereld aan redeneringen die sluiten als eene bus, of vertoogen, die zij noch verstaan noch ten einde lezen. Geeft hun voorbeelden, voorbeelden uit het leven, waarin zij eene afspiegeling zien van zich-zelven, voorbeelden ter navolging en ter waarschuwing, Zal het zaad niet overal opkomen en vrucht voortbrengen: dat is wel jammer, maar welligt mist het toch hier of daar zijne werking niet.
Deze twee werkjes zijn regt goede bijdragen tot zoodanig eene volks-literatuur. Zij doen zien, hoe arm en ellendig het leven is buiten God, hoe rijk het leven met God en voor God. Zij paren het onderhoudende aan het bevattelijke. Het tweede heeft niet het uitlokkende der voorstelling, die wij in het eerste vinden, maar heeft dit vooruit, dat het eene ware geschiedenis is, en het