mystiek van vorm. De bedoeling echter is goed. De Schrijver wil op de harten der zondaren werken en hen bewegen om, onder den invloed des geloofs, vrede met God te zoeken in het bloed des kruises. Wij wenschen, dat het onder de lezers, voor welke het berekend en bestemd is, gewenschte vruchten moge voortbrengen. De uitvoering is net, het formaat begunstigt de algemeene verspreiding, en de prijs is gering.
Die algemeene verspreiding wenschen wij vooral toe aan het woord tot onderlinge verzoening van james. Dat boekje beveelt zich van vele kanten aan, en is in een goeden toon geschreven. De Vertaler zegt er niet ten onregte van: ‘Gelijk in zijne andere bij ons reeds zoo gunstig bekende, en aan het hart van zoo menig zondaar uitnemend gezegende geschriften, spreidt hij (james) ook in dit boekje eene gave van practisch-Christelijke levenswijsheid ten toon, die u met iets anders dan louter schoone bespiegelingen of welsprekende ontboezemingen bezig houdt. Het blijkt ook hier, dat God aan dezen man eene zeldzame klaarheid van inzigt, en juistheid van opmerken geschonken heeft, vooral waar hij zich op het gebied van het dagelijksche werkelijke leven beweegt. Daarbij heeft hij eene schier onnavolgbare wijze van tot het hart te spreken. Zijne geestelijke krijgskunde is onwederstaanbaar; gij zijt reeds ontwapend, eer gij nog de hand aan het gevest geslagen hebt. Hij weet u eene daguerreotype te geven, beide van wat gij zijt, en wat gij meent te zijn, maar niet zijt. Wat bij u hopeloos is, maakt hij geheel te schande, dat gij er ook zelfs niet meer naar durft omzien; en daarentegen wat er voor u te hopen is, stelt hij u zoo overtuigend voor oogen, dat gij u verwondert, waarom gij er niet reeds vroeger met vrolijk verlangen naar hebt uitgezien. En in de teekening, beide van de wereld binnen en buiten u, is hij zoo eenvoudig waar en getrouw, dat ik geloof, dat göthe zóó zou geschreven hebben, indien hij in den Heiligen Geest geschreven had.’
De lezing van dit werkje brenge harten en geesten tot elkander, en stichte vrede!