vierde Redevoering al te onbepaald, en het zijn eigenlijk twee kenmerken, de algemeenheid en de duurzaamheid. - Bl. 65, 66 wordt de Israëlitische Godsdienst, als deze kenmerken missende, schijnbaar op ééne lijn gesteld met het Islamismus en de Godsdienst der Hindoes; doch dan is het quod nimium probat, nihil probat, want men ziet uit het Israëlitismus, dat eene Godsdienst Goddelijk zijn kan, zonder duurzaam en algemeen te zijn. Daar evenwel vinet deze twee kenmerken te regt aan het Christendom toeschrijft, is het zonderling, dat hij, bl. 68, 9, zoo redeneert, alsof hij niet vordert, dat hetzelve de Godsdienst van alle tijden worde, of gelooft, dat het dit worden zal, maar alleen stelt, dat het daartoe uit zijnen aard geschikt is. - Wil men voorts een staaltje, welke Dogmatiek hij toegedaan is, men hoore, wat hij, bl. 72, 3, als leeringen van jezus opgeeft: ‘Hij predikte eenen God op aarde; eenen God, tot mensch geworden, eenen God, in armoede geboren; eenen God, aan het kruis genageld’; [dus ook eenen God, gestorven, begraven, opgewekt??] ‘hij predikte eene in de plaatsstelling van den onschuldigen voor den zondaar, eenen losprijs, eene bloedige offerande; hij predikte eene nieuwe geboorte, zonder welke de mensch niet kan zalig worden; hij predikte eene algemeene roeping van allen, eene uitsluitende verkiezing van sommigen.’ Rec. wil er geen woord over verliezen, maar vraagt alleen, of dit in allen deele de Evangelische Dogmatiek is: misschien zou men er van mogen zeggen, wat vinet, bl. 87, zegt, dat ‘die leer geheel is zamengesteld uit vreemdluidende stellingen, waarvan ook reeds de eerste aanblik de rede moet afschrikken’; maar of een redelijk denkend Christen dit met hem van de
echte christus-leer zal willen beweren, hieraan twijfelt Rec. wel zeer.
De vijfde en zesde Redevoering hebben het Geloof ten onderwerpe, en betoogen, dat het eene eigenschap van den menschelijken geest is, die veel goeds en groots kan uitwerken, (waarbij het Rec. voorkomt, dat de Schrijver het te veel met vertrouwen of moed verwart;) maar dat de