napoleon tot op onze tijden, of het begin van een nieuw tijdvak.
Eene of andere van de aanmerkingen, die Rec. onder het lezen voorkwamen, zij het hem vergund hier bij te voegen, of zij misschien bij eenen herdruk des werks van dienst konden zijn. - In de beschrijving van de Geschiedenis der Israëlieten komt, naar zijn inzien, het theocratische niet genoeg uit; en wordt dit voorbijgezien, of niet duidelijk genoeg voorgesteld, dan kan zij niet juist, en moet zelfs dikwijls zeer scheef beoordeeld worden. Zoo is het b.v. niet juist, wanneer bl. 15 gezegd wordt: ‘Saul's heerschzuchtig karakter gaf aanleiding, dat samuël den schoonen en verstandigen zoon van isaï, david, uit den stam van Juda, als toekomstigen Koning zalfde.’ Neen! gelijk duidelijk in de Geschiedenis te lezen staat, het was samuël niet, die dit op eigen gezag deed, maar het was op last van God, en wel omdat saul tegen een uitdrukkelijk staatsbevel van jehova gehandeld, en dus uit het oog verloren had, dat hij slechts Koning was onder jehova, als hoogsten burgerlijken Koning van den Israëlitischen Staat; terwijl samuël zelf, ofschoon aan Gods bevel zich onderwerpende, er nog lang leed over droeg, dat saul zich dus der regering onwaardig gemaakt had. - Dat het volk van Israël, vooral de meer verwijderde stammen, door salomo gedrukt werd, en dat de toegefelijkheid van dien Vorst voor de Afgodsdienst zijner vreemde vrouwen de Priesters vertoornde, gelijk bl. 16 te lezen staat, is door de Geschiedenis niet bewezen, of men moet, wat het eerste aangaat, alles gelooven, wat een onrustige, ondankbare, nooit te vreden volkshoop, met eenige woelige Demagogen aan het hoofd, (zie België op het
woord grieven, opstand enz.) gelieft op te werpen; ook hierbij is het theocratische niet genoeg op den voorgrond gebragt. - Het is wonder, dat de Geschiedenis van dit Volk, bl. 21, niet verder voortgezet wordt, dan tot op alexander den grooten: de Schrijver heeft het overige, tot de slooping van den Staat ingesloten, wel bl. 49, 50, bij het Syrische Rijk, en bl. 79, bij de Romeinen; maar het behoorde toch eigenaardiger ter eerstgenoemde plaatse als één geheel bij elkander. - Het is ook vreemd, dat wel het latere Syrische Rijk vermeld wordt, maar niet de vroegere geschiedenis der Syriërs, die toch reeds vroeg schijnen bestaan te hebben, en in de Israëlitische His-