dige ten voorbeelde mededeelen, die ons voorkomen treffende waarheden te bevatten:
(36) ‘Ga niet naar Afrika om monsters te zien; reis tot het volk, waarbij eene Omwenteling is uitgebroken;’ (thans b.v. naar Spanje.) (37) ‘Onhandige ruiters leeren aan hun paard de knieën strekken om het te bestijgen. Bestuurders! vernedert het volk niet, om het gehoorzaam te doen zijn.’ (67) ‘Neem, om uwe oude dagen te ondersteunen, geenen anderen stok, dan van den boom, door u in uwe jeugd geplant.’ (Blijkbaar zinnebeeldig.) (73) ‘Noem u niet deugdzaam, alvorens gij dezelfde aandrift voor het goede als voor het schoone gevoelt.’ (76) ‘Schandvlek het aandenken aan belus, den eersten mensch, die voor een' God wilde doorgaan.’ (95) ‘Loop het geluk niet na; het is bij u; blijf te huis.’ (118) ‘Beklaag u niet over de kortheid des levens; er zijn meer menschen, die te laat, dan die te vroeg sterven.’ (119) ‘Wees noch de voetzool van den Vorst, noch de handboei van het volk.’ (135) ‘Kets twee keisteenen tegen elkander, en zij geven vonken; belet twee volken aan elkander te raken, en (of) er vloeit bloed.’ (Dit of wordt hier blijkbaar door den zamenhang gevorderd, in plaats van en.) Voorts zijn er nog eenige andere drukfouten of misstellingen, zoo als alcestus voor alcestis, Isis voor Ibis, den vogel, (543) blijkbaar ook uit het daarop volgende.
Wanneer men den naam van pythagoras had weggelaten, zou men ook die alleroppervlakkigste en gebrekkigste Levenschets van dien Wijsgeer hebben kunnen ontberen, uit wijlen schull's Boeken- en Menschenkennis ontleend, waarin onder anderen gezegd wordt, dat de Epicurische school uit de Eleatische zou ontstaan zijn.
Denkt men niet aan pythagoras, zoo is het boekje aanprijzing waardig.