kleeding van den brief aan de Pisones. De stof voor de Flodderkleederen is gekozen uit het versje van Cats: Een flodderkleed, dat niet en past, en is niet anders dan een last. Het orakel van Delphi maakt den lezer met bijzonderheden dier beroemde Godspraak bekend. De Vrede geeft ons eenig denkbeeld van het blijspel van dien naam, door Aristophanes geschreven. De Hartstogten maken eene soort van redevoering uit over de spreuk: ‘Niets te bewonderen, maakt den mensch gelukkig.’ De Pligten zijn geschreven volgens het bekende werk van Cicero. Wij zullen den aanhef van deze voorlezing opgeven: ‘Crispus Sallustius zegt ergens, en wie zal het den wijsgeer en geschiedschrijver tegenspreken, dat de menschen hun leven niet moeten doorbrengen als konijnen, kabeljaauwen, baarzen of kalkoenen enz. maar als redelijke schepsels. Wij leven toch hier op aarde niet om maar de gaven te genieten, en onzen inwendigen mensch te zalven; wij zijn geene wandelende opslurpmachines, door de natuur, als een weldadig tegenwigt, voortgebragt, opdat er niet al te veel koeijen en schapen en zwijnen zouden komen, of opdat en aardappels en kool en knollen niet al te veel zouden
vermenigvuldigen.’
De inleiding van het stukje Xanthippe luidt aldus: ‘De standvastige man, zegt Horatius, laat zich niet van zijn voornemen afbrengen, al was ook de geheele vischmarkt, met al de heldinnen van dezelve, gereed, om hem onder het palingmes te kerven, en wij stemmen dit den man gaarne toe; ook wij Hollanders hebben meermalen getoond, dat wij zoo goed durfden volhouden als de beste Romein. Maar diezelfde Romeinen hebben, even goed als wij, het bekende denkbeeld van Cicero weten te volgen, dat de verstandige man voor de tijdsomstandigheden moet weten s'il vous plait te spelen. Men zal het met de spreuk van Cicero veiliger houden, dan met die van Horatius, in een gedeelte des jaars, waarin onze schoone sekse met die hevige koorts behebt is, welke