eigenlijk deden uit het beginsel van godsvrucht en liefde voor de Godsdienst. (Men zou dus het beginsel misschien nog naauwkeuriger kunnen noemen zucht voor burgerlijke en godsdienstige vrijheid, want het was toch de belemmering der laatste alleen niet, waarover men zich ten opzigte van philips te beklagen had.) Hij toont verder, dat zij uit dit beginsel te werk gingen, niet alleen in het stichten, maar ook in het handhaven van den Staat, daar, volgens de toenmalige toedragt van zaken, de instandhouding van het nieuwe Gemeenebest met die van het Protestantisme ten naauwste verbonden was. Diezelfde geest, wijst hij verder aan, dat ook in het bijzonder willem I en marnix, die voorname Grondleggers dezer Republiek, bezield heefd. Eindelijk beroept hij zich (hetwelk ons nogtans het zwakste bewijs voorgekomen is) op de bij bijzondere gelegenheden uitgeschrevene Dank- en Bededagen, en op de godsdienstige opschriften der geldmunten en gedenkpenningen van dien tijd. Alles wordt met eene ter zake dienende toespraak aan de studerende Jongelingschap besloten. - Het een en ander is zeer lezenswaardig, en doet den vaderlandschen en godsdienstigen zin des Redenaars eer aan. - Hierop volgt het verslag van het meer of min merkwaardige, dat, gedurende het Rectoraat van den Hoogl. roijaards, aan de Akademie van Utrecht voorgevallen is; verder, na tusschenpoozing van treurmuzijk, bij de vermelding van acht in dat jaar overledene Studenten, het verslag van de beantwoorde Prijsvragen, de uitdeeling der Eereblijken, de voorstelling der nieuwe Vragen, en de overgave van het Akademisch Bestuur aan den nieuwen Rector: welk alles natuurlijk verdere opgave noch beoordeeling behoest. - Achteraan zijn letterkundige aanteekeningen geplaatst, ter staving van eenige in de Redevoering aangevoerde historische bijzonderheden. - Den Hoogleeraar zij dank voor de uitgave!