zedekundige gedeelte vloeijen wel eens herhalingen voort van hetgene, dat bij de tien Geboden reeds gezegd was; maar over 't geheel hebben wij hier zeer veel goeds en bruikbaars, meestal in populairen stijl, en door voorbeelden of door plaatsen uit de H. Schrift of uit den Talmud enz. opgehelderd, aangetroffen, waardoor het voor zijn oogmerk bijzonder nuttig kan zijn. Heldere denkbeelden, zuivere en voor de Israëliten inzonderheid noodige zedeleer en milde gevoelens stralen hier allerwegen door, zoodat ook Christenen dit boek met nut en genoegen kunnen lezen. - Tot de heldere denkbeelden brengen wij b.v. de beschouwing der volksrampen en andere schijnbare onregtvaardigheden van het Godsbestuur, als oorzaken van nut aan andere zijden (bl. 42, 43); over de zinnelijke spreekwijzen, van God in den Bijbel voorkomende (bl. 63 e: v.); over het gebed (bl. 115 e.v.). - Voorbeelden van zuivere en voor Israëliten nuttige zedeleer, op heldere denkbeelden gegrond, vindt men, bl. 85 e.v., in de uitbreiding, die de Schrijver aan het 6de, 7de, 8ste en 9de Gebod geeft, door derzelver betrachting ook jegens niet-Israëliten hoogst pligtmatig te rekenen; of bl. 127 e.v., waar hij zeer nuttige aanwijzingen geeft omtrent arbeidzaamheid, koophandel, winst en dergelijke. Ook op meer dan ééne plaats komen, bij aanteekening des Vertalers, opmerkingen voor, die hem als Nederlandsch Vaderlander eer aandoen, en voor anderen nuttig zijn. - Van milde en verdraagzame gevoelens getuigt onder anderen de aanprijzing der algemeene menschlievendheid, bl. 141 e.v.: vooral merkwaardig is bl. 146, beginnende met deze woorden: ‘Allerminst mogen wij de Christenen haten, daar vele en wezenlijke geloofsstellingen hunner Godsdienst ook voor ons heilig zijn,’ enz. hetwelk daar nader wordt uitgebreid. O! mogten ook de van elkander verschillende Christenen veel alzoo denken, en,
tot bewaring van wederzijdsche achting en liefde, vooral op datgene letten, waarin zij met elkander overeenkomen! Hoe dikwijls dacht ook Rec., onder het door-