Misanthrope van molière, en het lagere Blij- of Kluchtspel, gelijk b.v. Le Médecin malgré lui, van denzelfden) ook het onderscheid aan tusschen het hooge Treurspel, dat men nog in het enkel hooge en in het Vorstelijke smaldeelen kan, en het Burgerlijke Treurspel; welk laatste, gelijk de emilia galotti, zeer wel in proza kan geschreven worden. Het Burgerlijke Treurspel behandelt een tragisch onderwerp uit het bijzondere leven, zonder dat de belangen van geheel het volk of van het gansche menschdom onmiddellijk er in begrepen zijn; maar het hoogere en het Vorstelijke Treurspel vorderen onderwerpen van onmiddellijk algemeener belang. Vrees of huivering, en medelijden, zijn de aandoeningen, die inzonderheid door ieder Treurspel moeten worden opgewekt, ook dán, wanneer het, in zeker derde, gelukkig afloopt, gelijk de athalië van racine, waarbij men, met godsdienstig genoegen, de eindelijke zegepraal der goede zaak aanschouwt, schoon men telkens in levendige bekommering verkeerd heeft, en mededoogen zelfs met de snoode athalia gevoelt.
Het hier aangekondigde stuk behoort tot de categorie van het Vorstelijke Treurspel; maar kan ons noch als zoodanig, noch als Treurspel in 't algemeen, noch als voortbrengsel van eenige soort van Dramatische Poëzij, noch zelfs als Dichtstuk bevallen.
Wat de hoedanigheid der optredende hoofdpersonen en den aard der gebeurtenissen betreft, valt er wel niets aan te merken, en het zou dus een goed Vorstelijk Treurspel zijn, indien het overigens aan de vereischten van het Treurspel beantwoordde; doch, daar dit geenszins het geval is, ja daar het als Tooneelstuk, in het algemeen genomen, te zwak is, daar de stijl prozaïsch en de versificatie gebrekkig is, zoo behaagt het ons uit niet één gezigtpunt. Dit ons afkeurend oordeel zullen wij thans, zoo kort mogelijk, staven. Vooraf merken wij aan, dat ons oordeel niet zoo gestreng zou zijn geweest, indien de Schrijver dit stuk niet had opgegeven als eene bijdrage tot de vorming van een echt Nationaal Tooneel, na voorafgaande verklaring, dat hij, door veelvuldig nadenken en het lezen der beste Treurspelen in onderscheidene talen, eenigzins in staat was, over de vereischten van een goed Treurspel te oordeelen; schoon hij zelf erkent, weinig hoop te hebben van goed geslaagd te zijn.
Onderzoeken wij derhalve nu het plan, de karakterschildering, en den stijl met de versificatie.