het oogmerk, om op het gevoel te werken - hier en daar onzin, die misschien, bij een' vloeijenden, beeldrijken stijl, voor de niet denkende menigte iets wegslepends kan hebben. Niemand, die regelen van gezonde uitlegkunde volgt, zal van den boven geplaatsten tekst zoodanig gebruik willen maken. Voor het verstand is hier dus weinig te vinden, en voor het hart....ach de hongerenden en dorstenden, die met zoodanige lafenis zich moeten vergenoegen! Onder de plaatsen, die om de zonderlingheid der uitdrukking in het oog vallen, behooren ook nog de volgende: Ik ben geschapen, om God te beminnen! Ik besta derhalve tot hetzelfde einde, waartoe God bestaat. - Verlaat Hij (God) de hemelen, wordt Hij uit eene maagd geboren, lijdt en sterft Hij, het is ter liefde. - Gelijk een enkele druppel van dit aanbiddelijk bloed genoegzaam ware geweest ter voldoening van alle de zonden der wereld, zoo is ook eene enkele opwelling van eene volmaakte liefde toereikende, om alle de smetten der boosheden in ons uit te wisschen. - De hemel heeft zich met de aarde, en de aarde met de hel vereenigd, om den dood van jezus christus schandelijker en smartelijker te maken. - Dat slagtoffer, Hij, op wien de Oneindige zijne geheele wraak geladen heeft; Hij, die, onze zwakheden aannemende, het geheele wigt (gewigt) der gramschap getorscht heeft; dat slagtoffer.....is een God, is God zelf! Ja, Hij is geboren in eene krib; Hij heeft geschreid; al de straffen zaamgenomen op zich laten uitputten; Hij is bespot, geslagen, bespuwd, met smaad
overladen; eindelijk is Hij gestorven..... Het is voor onze Lezers niet noodig, op zoodanig gepreek en geschrijf aanmerkingen te maken. Naar deze staaltjes oordeele men over het geheel!
De tweede Leerrede, over het laatste Oordeel, heeft tot tekst Jez. V: 16. Ook deze draagt blijken van weelderig vernuft, en schijnt voornamelijk opgesteld te zijn, om de hoorders door schrikwekkende voorstelling te roeren. Hier mist men den zachteren geest van het Evan-